نمونه ۳۰ سوال مصاحبه پرتکرار + راهنمای پاسخ

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
سوالات رایج مصاحبه

هیچ دو مصاحبه شغلی شبیه یکدیگر نیستند! هر فرد مصاحبه‌کننده‌ای، سوالات مخصوص به خود و شیوه و روش خاص خود را دارد. اما چیزی که در تمامی مصاحبه‌ها یکسان است، فرمت و قالب سوالاتی است که از شما پرسیده شود. سوالات مصاحبه معمولا در سه گروه رایج معارفه، رفتاری و حرفه‌ای گروه‌بندی می‌شوند. اگر بتوانید انواع این سوالات را بشناسید و پاسخ دادن به آن‌ها را تمرین کنید، احتمال موفقیتتان در مصاحبه بیشتر خواهد شد. در ادامه نمونه ۳۰ سوال مصاحبه پرتکرار را همراه با راهنمای پاسخ بررسی می‌کنیم.

نمونه ۱۵ سوال مصاحبه پرتکرار و رایج

بعد از اینکه رزومه حرفه‌ای خود را برای شرکت مورد نظرتان ارسال می‌کنید و از شما برای مصاحبه دعوت می‌کنند، حالا باید به فکر آن باشید تا خود را برای پاسخ دادن به سوالاتی که ممکن است از شما بپرسند، آماده کنید. معمولا سوالات مصاحبه در بین شرکت‌های مختلف یکسان است و بیشتر آن‌ها از سوالات رایج و پرتکرار استفاده می‌کنند. بنابراین با کمی جست‌وجو در اینترنت و دیدن فیلم‌های آموزشی می‌توانید با این سوالات مصاحبه آشنا شوید و بهترین روش پاسخ‌گویی به آن‌ها را تمرین کنید. 

در ادامه ما نمونه ۱۵ سوال مصاحبه پرتکرار و رایج را آماده کردیم که معمولا در ابتدای فرایند مصاحبه و در بخش معارفه از شما پرسیده می‌شود. هدف از این سوالات، آشنا شدن با شما، توانمندی‌ها و ویژگی‌های شخصی‌تان است. همچنین می‌خواهند بدانند که چقدر درباره شرکت مورد نظر خود تحقیق کرده‌اید و آن‌ها را می‌شناسید. رایج‌ترین سوالات مصاحبه عبارتند از:

  1. خودت را معرفی کن
  2. آگهی شغل را از کجا پیدا کردی؟
  3. چرا می‌خواهی اینجا کار کنی؟
  4. چرا برای این موقعیت شغلی اقدام کردی؟ چه چیزی باعث جلب توجهت شد؟
  5. نقاط قوتت چیست؟
  6. نقاط ضعفت کدام است؟
  7. چه چیزی درباره این شرکت می‌دانی و چقدر با ما آشنا هستی؟
  8. چرا ما باید شما را انتخاب و استخدام کنیم؟
  9. بزرگ‌ترین دستاوردت چیست؟
  10.  انتظاراتت از میزان حقوق و دستمزد چقدر است؟
  11.  سوالی از ما داری؟
  12.  چرا می‌خواهی شغل فعلی‌ات را ترک کنی؟
  13.  آیا همزمان به دنبال شغل در دیگر شرکت‌ها هم هستی؟
  14.  چه نوع محیط کاری را می‌پسندی؟
  15.  خودت را در پنج سال آینده کجا می‌بینی؟

معمولا کارشناسان جذب و استخدام می‌گویند که هیچ جواب درست یا غلطی برای این سوالات وجود ندارد، مهم این است که آرامش خود را حفظ کنید و با صداقت به آن‌ها پاسخ دهید. البته این بدین معنا نیست که هر طور پاسخ بدهید، آن درست خواهد بود؛ بلکه باید به شیوه پاسخ‌گویی‌تان توجه کنید. آن‌ها می‌خواهند با پرسیدن این سوالات با ذهنیت شما، میزان آمادگی‌تان و توانمندی‌هایتان آشنا شوند. برای همین، پیشنهاد می‌کنیم که سوالات مصاحبه زیر را چندین بار بخوانید، پاسخ هرکدام را بنویسید و سپس آن‌ها را تمرین و تکرار کنید. با تمرین و تکرار است که متوجه می‌شوید پاسختان به کدام سوال قوی‌تر و کدام ضعیف‌تر است.

نمونه ۱۵ سوال حرفه‌ای و تخصصی مصاحبه

بعد از اینکه فرد مصاحبه‌کننده، سوالات رایج و پرتکرار را با هدف آشنایی با شما پرسید و بخش معارفه به پایان برسد، حالا به سراغ سوالاتی می‌رود که از رزومه شما دارد. معمولا کارشناسان جذب و استخدام در بررسی رزومه شما به شکاف‌های زمانی بین تجربه‌های کاری، مسئولیت‌هایی که به عهده داشته‌اید، سوابق تحصیلی و… دقت زیادی می‌کنند و سوالات خود را بر اساس آن‌ها تنظیم می‌کنند. بنابراین بهتر است که روی محتوای رزومه خود تسلط کافی داشته باشید. 

همچنین ممکن است که از شما سوالاتی درباره موقعیت شغلی و شرکت هم بپرسند چون می‌خواهند میزان آمادگی شما را بسنجد و اینکه چقدر درباره آن‌ها تحقیق کرده‌اید و چه ایده‌هایی برایشان دارید. به همین دلیل بهتر است که متناسب با موقعیت شغلی که برای آن اقدام کرده‌اید، درباره شرکت تحقیق کنید و دست پر به جلسه مصاحبه بروید. در ادامه رایج‌ترین این سوالات را می‌خوانید:

  1. چرا از ادامه تحصیل انصراف داده‌ای و مدرک دانشگاهی خود را نگرفته‌ای؟
  2. چرا در یک مدت زمان کوتاه، در شغل‌های مختلفی جابه‌جا شده‌ای؟
  3. چرا می‌خواهی مسیر شغلی خود را تغییر بدهی؟
  4. چرا از آخرین شغلی که داشته‌ای، مدت زمان زیادی گذشته است؟ این فاصله زمانی چه علتی دارد؟
  5. چرا از شرکت قبلی‌ات اخراج شدی؟
  6. نظرت درباره کار کردن در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها چیست؟
  7. مدیر سابقت چطور شما را توصیف می‌کند؟
  8. آیا دارای بیماری زمینه‌ای و مشکلات پزشکی خاصی هستی؟
  9. در ماه اول شروع به کارت، چه کارهایی می‌خواهی انجام بدهی؟
  10.  آیا در تیم به خوبی مشارکت داری؟ 
  11.  رابطه‌ات با ریسک چگونه است؟ آیا ریسک‌پذیر هستی؟
  12.  چطور یک موقعیت استرس‌زا را کنترل می‌کنی؟
  13.  به نظرت بین سخت‌کوشی و هوشمندانه کار کردن تفاوت وجود دارد؟
  14.  علایقت خارج از محیط کار چیست؟ چه تفریحاتی را دنبال می‌کنی؟
  15.  به نظرت شرکت ما چطور می‌تواند عملکرد خود را بهبود دهد؟ 

راهنمای پاسخ به سوالات مصاحبه رایج

همان‌طور که گفتیم هیچ جواب درست یا غلطی برای این سوالات وجود ندارد. اما می‌توانید با توجه به قالب‌ها و استانداردهایی که بیشتر کارشناسان منابع انسانی توصیه می‌کنند، خود را برای پاسخ دادن به این سوالات آماده کنید. در ادامه، نکاتی را برای پاسخ دادن به سوالات مختلف مصاحبه به شما معرفی می‌کنیم.

  • سوالات معرفی خود و تجربه‌هایتان

در سوالاتی که معرفی کرده‌ایم، معمولا درباره شما، تجربه‌ها و توانمندی‌هایتان سوال‌های زیادی می‌شود. از شما می‌خواهند تا خیلی کوتاه خود را معرفی کنید، درباره نقاط قوت و ضعفتان توضیح دهید و بگویید که چرا اینجا هستید و چه اشتیاقی برای این شغل دارید. برای پاسخ دادن به چنین سوالاتی باید صداقت را اولویت قرار دهید. از اغراق کردن و دروغ گفتن پرهیز کنید، جواب‌های منطقی و صادقانه ارائه کنید و به نمونه‌ها و تجربه‌های واقعی‌تان اشاره کنید.

همچنین هوشمندی و فروتنی را هم فراموش نکنید. هرچقدر هوشمندانه‌تر و صادقانه‌تر به سوالات پاسخ دهید، اعتماد بین شما و کارفرما سریع‌تر شکل می‌گیرد. به این ترتیب می‌توانید تاثیر اولیه خوبی بر فرد بگذارید و با او ارتباط بهتری برقرار کنید.

  • سوالات رفتاری و کار تیمی (Behavioral)

یکی از انواع سوالاتی که معمولادر جلسات مصاحبه پرسیده می‌شود، سوالات رفتاری و کار تیمی است. کارشناسان جذب و استخدام، با پرسیدن این سوالات می‌خواهند بدانند که شما در موقعیت‌های مختلف چطور واکنش نشان می‌دهید و چگونه با همکاران و هم‌تیمی‌های خود ارتباط برقرار خواهید کرد. برای مثال از شما پرسیده می‌شود:

  1. تابه‌حال با چالشی در محل کار مواجه شده‌ای؟ چطور آن را مدیریت کردی؟
  2. تابه‌حال در کارت استرس و فشار کاری بالا را تجربه کرده‌ای؟ چطور آن را مدیریت کردی؟

برای پاسخ دادن به چنین سوالاتی، پیشنهاد می‌کنیم که از تکنیک STAR استفاده کنید.

  • موقعیت (Situation): به یک موقعیت مشابه که چنین موضوعی را در آن تجربه کرده‌اید، فکر کنید.
  • وظیفه (Task): توضیح دهید که چالش یا مسئولیت شما در مواجه با آن موقعیت خاص چه بوده است.
  • اقدام (Action): برای حل کردن آن چالش یا پذیرفتن آن مسئولیت، چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟ آن‌ها را فهرست کنید.
  •  نتیجه (Result): توضیح دهید که به چه نتایجی دست پیدا کردید و دستاورد و خروجی شما چه بوده است.

بیاید یک مثال را با هم بررسی کنیم. از شما پرسیده می‌شود تا از یک چالش کاری خود صحبت کنید. در جواب می‌گویید: 

«با شروع همه‌گیری کرونا و رونق کسب‌وکارهای آنلاین و افزایش فروش ایکامرس‌ها (موقعیت)، ناگهان تعداد مشتری‌های ما برای طراحی وب‌سایت فروشگاهی افزایش پیدا کرد که با توجه به تعداد کم اعضای تیم، کاری چالش‌برانگیز بود (وظیفه). بااین‌حال با تقسیم وظایف بر اساس توانمندی‌ها و مهارت‌هایمان و بهبود ارتباطات داخلی تیم (اقدام)، توانستیم با وجود تعداد کم اعضا در تیم، به مشتریان خود خدمت‌رسانی کنیم و کیفیت کارمان را هم حفظ کنیم (نتیجه).»

به همین سادگی می‌توانید از تکنیک STAR برای پاسخ دادن به این نوع از سوالات مصاحبه استفاده کنید.

  • سوالات حرفه‌ای و تخصصی

برای پاسخ دادن به سوالات حرفه‌ای و تخصصی، حواست باشد که فرد مقابل شما قرار نیست قضاوتتان کند. برای مثال اگر آن‌ها قرار بود به دنبال فردی با مدرک تحصیلی بالاتر باشند، هرگز شما را به مصاحبه دعوت نمی‌کردند. پس اگر از شما پرسیده شد که «چرا از دانشگاه انصراف داده‌ای و مدرک تحصیلی خود را نگرفته‌ای»، نگران نباشید. 

کارشناسان جذب و استخدام، نمی‌خواهند با پرسیدن چنین سوالاتی شما را قضاوت یا رد کنند، بلکه می‌خواهد علت و هدف شما را متوجه شوند. بنابراین مهم است که با صداقت به این سوالات پاسخ دهید. البته فراموش نکنید که بعضی پاسخ‌ها برای آن‌ها مثل علامت خطر است. اینکه زود از کارتان خسته می‌شوید یا به دنبال تنوع شغلی هستید و برای همین بعد از مدت کوتاهی شغلتان را عوض می‌کنید. پس در پاسخ‌هایتان به این موارد توجه کنید.

کلام آخر

اگر به مصاحبه دعوت شده‌اید، یعنی قدم اول که سخت‌ترین قدم است را گذرانده‌اید. رزومه شما از بین صدها یا هزاران رزومه پذیرفته شده و حالا کارشناس منابع انسانی حاضر است زمانی را برای دیدار با شما تنظیم کند. برای اینکه از این مرحله هم با موفقیت عبور کنید، باید با رایج‌ترین و پرتکرارترین سوالات مصاحبه آشنا باشید و جواب‌های خود را از قبل تمرین کرده باشید. هرچقدر با آمادگی بیشتری در جلسه مصاحبه حاضر شوید، احتمال قبولی‌تان بیشتر می‌شود.

منابع

Simplilearn

Novoresume

Indeed

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
نویسنده
دیجی‌کالا

دیجی‌کالا

دیدگاه شما الهام‌بخش است

0 0 رای ها
امتیاز به این مطلب
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

از تیم های مختلف دیجی‌کالا

هنوز درباره این موضوع مطلبی نوشته نشده
می‌توانید عبارت‌های آشناتر یا هم‌معنی را جستجو کنید.

فرصت‌های همکاری با

فرصت‌هایی برای افراد خلاق، منعطف، و پیش‌قدم که دوست دارند در شکل‌گیری یک داستان موفقیت در حوزه فناوری نقش قابل توجهی داشته باشند.