محیط کار سالم، مناسب و استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
محیط کار سالم، مناسب و استاندار چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین عوامل جذب کارمندان باانگیزه به کسب‌وکار شما و ایجاد ارتباطی طولانی‌مدت با آن‌ها داشتن محیط کار سالم، مناسب و استاندارد است. محیط‌های کاری ناسالم، می‌توانند کارمندان را هم از نظر جسمی و هم ذهنی خسته و بی‌انگیزه کند.

عوامل مختلفی مثل همکاران بداخلاق، نبود ارتقای شغلی و حجم کار زیاد می‌توانند باعث شکل‌گیری یک محیط کاری ناسالم شوند. این عوامل باعث می‌شوند کارمندان یک شرکت احساس خوبی به کارشان نداشته باشند و این موضوع تاثیر مستقیمی روی کیفیت کارشان هم می‌گذارد.

در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید یک محیط کاری ایده‌آل را برای کارمندان و همکاران خود فراهم کنید.

منظور از محیط کار سالم چیست؟

شاید با شنیدن کلمه «سالم» یک وضعیت جسمی سلامت و بدون نیاز به درمان پزشکی در ذهنتان ایجاد شود. اما این لغت معانی دیگری هم دارد که یکی از آن‌ها مربوط به محیطی می‌شود که افراد در آن حضور دارند. محیط کار یکی از جاهایی است که اگر اتمسفر سالم و مناسبی نداشته باشد، می‌تواند نتایج منفی زیادی به همراه داشته باشد.

اهمیت داشتن محیط کار سالم

اگر بتوانید محیط سالمی برای کارمندان خود فراهم کنید، به آن‌ها کمک می‌کنید که متوجه تمام پتانسیل درونی خود به‌عنوان یک متخصص بشوند. وقتی اعضای یک تیم هر روز با اشتیاق به سمت محل کارشان بروند، آن‌وقت است که می‌توان با اطمینان گفت آن‌ها در یک محیط کار سالم کار می‌کنند.

روشهای ایجاد یک محیط کاری سالم و مناسب

به‌عنوان یک کارفرما این به نفع خودتان است که کارمندان خود را همیشه راضی و خوشحال نگه دارید. در غیر این صورت اگر کوچک‌ترین رنجش و ناراحتی پیش بیاید، می‌تواند روی کیفیت کار آن‌ها تاثیر بگذارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین استانداردهای محیط کار سالم و مناسب اشاره می‌کنیم.

۱. ایجاد اعتماد

به نظر شما اعتماد دقیقا به چه معنی است؟ از نظر لغوی اعتماد به معنی تمایل به تکیه کردن به کسی در زمانی است که آسیب‌پذیر هستید. به‌نوعی می‌توان آن را با حس ترس متضاد دانست. به این معنی که زمانی که هیچ ترسی در درون شما نیست، می‌توانید به‌راحتی حرف بزنید و نظرات خود را آزادانه بیان کنید.

محیط کاری مثبت و سالم در واقع جایی است که در آن همه شنیده می‌شوند. در واقع حس ایمنی و برابری دو عنصر مهم در یک محیط کاری مثبت به شمار می‌آیند. پس اگر حس اعتماد در فضای کاری وجود داشته باشد، همه می‌توانند بدون هیچ ترسی حرف بزنند و ایده‌هایشان را منتقل کنند.

۲. قدردانی و پاداش

دادن پاداش به کارمندان و نشان دادن این که شما متوجه سخت‌کوشی‌ها و تلاش‌های آن‌ها هستید، می‌تواند انگیزه آن‌ها را تا چند برابر افزایش دهد. قدردانی کردن از کارمندان می‌تواند بسیار ساده یا در حد یک تشکر باشد. اما همین بیان کردن قدردانی به آن‌ها نشان می‌دهد که شما متوجه ارزش کارشان هستید و حضورشان را قدر می‌دانید.

۳. ارتباط سازنده

ارتباط و تعامل سازنده بدون شک سنگ بنای هر محیط کاری سالم و استاندارد است. وقتی یاد بگیرید چطور در جلسه مصاحبه از افراد سوال بپرسید، در ادامه می‌توانید یک رابطه سازنده با کارمندان خود برقرار کنید. در طول کار هم با برقراری جلسات مرتب هفتگی یا ماهانه می‌توانید این پیام را به آن‌ها منتقل کنید که هر موقع به شما نیاز داشتند، شما در دسترس خواهید بود.

۴. ارائه بازخوردهای مکرر و مفید

ارائه بازخوردهای مکرر به کارمندان می‌تواند در تقویت یک محیط کاری سالم نقش زیادی داشته باشد. این کار باعث می‌شود اعضای تیم متوجه نقاط قوت و ضعف خود شوند و مهارت‌های خود را برای حرفه‌ای‌تر شدن تقویت کنند. در یک محیط کار سالم، کارمندان یاد می‌گیرند به اشتباهات خود به‌عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری نگاه کنند. البته ارائه بازخورد فقط برای اشتباهات نیست، بلکه هر کارمندی حق این را دارد که در زمانی که وظایفش را به بهترین نحو انجام داد، از او قدردانی شود.

۵. مشارکت داشتن در همه چیز

به نظر شما مشارکت به چه معنی است؟ از نظر لغوی مشارکت یعنی افرادی با هم برای رسیدن به هدفی مشترک کاری انجام دهند. با هم کار کردن برای رسیدن به هدفی مشترک یعنی مثلا برای به انجام رساندن یک پروژه که نیاز به مشارکت زیادی دارد؛ بنابراین این موضوع خیلی مهم است که مدیر یک کسب‌وکار با اعضای تیمش یک هدف مشترک را دنبال کند.

۶. قوانین یکسان برای همه

ایجاد قوانین منصفانه و دوری از تبعیض بین کارمندان اهمیت خیلی زیادی در ایجاد محیط کار سالم و مناسب دارد. یعنی صرف‌نظر از این که چه کسی چه موقعیت شغلی دارد، همه باید قوانین خاصی را رعایت کنند. اگر یک سرپرست مدام ددلاین‌ها را فراموش کند، باید به اندازه یک کارمند عادی توبیخ شود.

۷. محیط کاری تمیز و راحت

سالم و مناسب بودن محیط کاری البته از نظر فیزیکی هم اهمیت خیلی زیادی دارد. مطالعات نشان داده‌اند که یک طراحی مناسب برای دفتر کار می‌تواند تا ۳۳ درصد انگیزه کارمندان را افزایش دهد و احساس بهتری به آن‌ها بدهد. اینکه نور طبیعی در اتاق کار باشد، صندلی‌ها راحت باشند و حتی رنگ سبز دیوارها که یادآور طبیعت هستند و حس آرامش را در انسان یادآور می‌شوند، همگی در ایجاد یک محیط کار سالم، مناسب و استاندارد نقش مهمی دارند.

۸. ساعت کاری منعطف

آیا می‌دانستید از هر چهار کارمند، یک نفر در ایجاد مرز بین زندگی کاری و شخصی عاجز است؟ در طی سال‌های اخیر و به لطف پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی، حالا دیگر ساعت‌های کاری دقیق و سنتی قدیم از بین رفته و کارمندان می‌توانند در ساعات کاری منعطف‌تر کار کنند و این موضوع در ایجاد یک محیط کاری استاندارد نقش اساسی دارد.

۹. وجود فرصت رشد در سازمان

پیشرفت کردن بخشی جدایی‌ناپذیر در زندگی حرفه‌ای هر کسی است. به همین دلیل هر محیط کاری مناسب و استاندارد باید بتواند فرصت‌های زیادی را برای رشد در اختیار کارمندان خود قرار دهد. از جمله اقداماتی که در جهت پیشرفت کارمندان می‌توان انجام داد می‌توان به برگزاری سمینارهای آموزشی و دوره‌های آنلاین اشاره کرد.

یک مدیر خوب باید از هر فرصتی برای آموزش و ترقی کارمندانش استقبال کند. چون نتیجه آن به کسب‌وکار خودش برمی‌گردد و در نهایت باعث پیشرفت سازمان می‌شود.

۱۰. ساعت استراحت

یکی دیگر از مهم‌ترین راه‌های ایجاد یک محیط کاری سالم و مناسب این است که مدیر سازمان مرتب به کارمندانش یادآوری کند که میان کارهایشان حداقل پنج دقیقه استراحت کنند. استراحت‌های منظم باعث رفع خستگی‌های عضلانی، رفع خستگی چشم‌ها و افزایش سطح تمرکز آن‌ها می‌شود.

۱۱. شوخی و تفریح را فراموش نکنید

تحقیقات نشان می‌دهند که شرکت‌هایی که کارمندان شادی دارند، بهره‌وری و درآمد بیشتر و در نتیجه سودآوری بیشتری را تجربه می‌کنند. برای ایجاد یک محیط کاری شاد کارهای مختلفی می‌توان کرد. مثلا می‌توانید به اعضای تیمتان اجازه دهید که میز کاری‌شان را شخصی‌سازی کنند و از گلدان یا قاب عکس استفاده کنند یا حتی می‌توانید آخر هفته‌ها یک ساعت دور هم جمع شوید و کار را کنار بگذارید.

کلام آخر

هیچ‌کسی دوست ندارد در شرکتی کار کند که در آن به ارتباطات سازنده و رشد و توسعه فردی توجهی نمی‌شود. ایجاد یک محیط کار سالم، مناسب و استاندارد واقعا سخت نیست و هیچ هزینه اضافی ندارد. محیط‌های شاد و سالم بهره‌وری را افزایش می‌دهند و تا حد زیادی می‌توانند در افزایش سودآوری و درآمد شرکت نیز اثر بگذارند. در این مقاله درمورد مهم‌ترین ویژگی‌های محیط کار سالم و مناسب با شما صحبت کردیم.

منبع




Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
نویسنده
دیجی‌کالا

دیجی‌کالا

دیدگاه شما الهام‌بخش است

0 0 رای ها
امتیاز به این مطلب
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

از تیم های مختلف دیجی‌کالا

هنوز درباره این موضوع مطلبی نوشته نشده
می‌توانید عبارت‌های آشناتر یا هم‌معنی را جستجو کنید.

فرصت‌های همکاری با

فرصت‌هایی برای افراد خلاق، منعطف، و پیش‌قدم که دوست دارند در شکل‌گیری یک داستان موفقیت در حوزه فناوری نقش قابل توجهی داشته باشند.