چگونه در مصاحبه‌های کاری شرکت کنیم؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
راهکارهای آماده شدن برای یک مصاحبه کاری موفق

بعد از ارسال روزمه‌تان به شرکتی که رویای کار کردن در آن را دارید، حالا منتظر هستید تا با شما تماس بگیرند تا به یک جلسه مصاحبه دعوت شوید. وقتی که بالاخره تلفنتان زنگ می‌خورد و از شما می‌خواهند که به صورت حضوری یا آنلاین در جلسه مصاحبه شرکت کنید، احتمالا اولین سوالی که در ذهنتان ایجاد می‌شود، این است که چطور خودم را برای مصاحبه آماده کنم. آماده شدن برای مصاحبه‌های کاری شاید استرس‌زا به نظر برسد اما با رعایت چند نکته ساده می‌توانید با موفقیت مصاحبه خود را انجام دهید.

چگونه برای یک مصاحبه خوب آماده شویم؟

آماده شدن برای یک مصاحبه خوب نیاز به تمرین و دقت زیادی دارد. باید قبل از ورود به جلسه، حین و حتی بعد از آن، نکاتی را رعایت کنید تا یک مصاحبه موفقیت‌آمیز را پشت سر بگذارید. در ادامه، مهم‌ترین نکاتی که برای آماده شدن برای یک مصاحبه کاری به آن نیاز خواهید داشت را بررسی می‌کنیم.

۱. آگهی استخدام را دوباره بخوانید

اگر می‌خواهید برای یک مصاحبه کاری آماده شوید، اولین قدم بازخوانی آگهی استخدام است. دوباره به آن برگردید و شرح شغل نوشته شده و انتظارات کارفرما را بخوانید. معمولا بیشتر آگهی‌های استخدام، از یک ساختار کلی پیروی می‌کنند که عبارت است از:

  • عنوان و موقعیت شغل + نام تیم
  • وظایف و مسئولیت‌ها
  • مهارت‌های موردنیاز

نام موقعیت شغل، معمولا درک کلی نسبت به آن در ذهنتان ایجاد می‌کند. چون هدف از نوشتن یک عنوان شفاف و مشخص این است که بدانید موقعیت شغلی چیست، با چه تیمی سروکار دارد و در سازمان چه جایگاهی دارد. پس به‌راحتی می‌توانید با خواندن عنوان شغل، جایگاه خود را در سازمان و روابطتان را با همکاران و مدیران هم حدس بزنید.

وظایف و مسئولیت‌ها را هم بازخوانی کنید تا مطمئن شوید که با مهارت‌ها و توانمندی‌های شما سازگار است. درباره آن‌ها فکر کنید و نمونه‌های واقعی که از آن‌ها انجام داده‌اید را به خاطر بسپارید. چون ممکن است در جلسه مصاحبه از شما پرسیده شود که تابه‌حال این وظایف را به‌ عهده داشته‌اید یا نه.

۲. درباره شرکت تحقیق کنید

سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال استخدام افرادی هستند که ارزش‌های یکسانی با فرهنگ سازمانی‌شان دارند. پس قبل از ورود به جلسه مصاحبه، درباره شرکت و فرهنگ سازمانی آن تحقیق کنید تا ببینید که چقدر با آن سازگار هستید. در نتیجه بهتر می‌توانید اهداف و چشم‌اندازهای شرکت را درک کرده و درباره آن‌ها صحبت کنید. پیشنهاد می‌کنیم که در تحقیقات خود، حتما مسائل زیر را بررسی کنید:

  • وضعیت مالی شرکت

در اولین قدم به سراغ وب‌سایت شرکت بروید. در گوگل و اخبار به دنبال آن‌ها باشید و وضعیت گذشته و فعلی آن‌ها را در بازار مقایسه کنید. آیا تابه‌حال تعدیل نیرو داشته‌ است؟ یا به‌تازگی جذب سرمایه کرده است؟ برای پاسخ دادن به این سوال‌ها، لینکدین هم شبکه اجتماعی مناسبی است که می‌تواند در تحقیقات به شما کمک کند.

  • ساختار سازمانی و روابط تیم‌ها

در وب‌سایت شرکت به سراغ صفحات درباره ما یا تیم‌ها بروید تا با ساختار سازمانی این شرکت و روابط بین تیم‌ها آشنا شوید. به‌این‌ترتیب می‌توانید مدیران و همکاران آینده خود را پیدا و آن‌ها را بشناسید.

  • فرهنگ سازمانی

به اینستاگرام یا لینکدین شرکت بروید و کامنت‌هایی که کارمندان سابق یا فعلی در زیر پست‌ها می‌نویسند را بخوانید. همچنین بعضی از شرکت‌ها، صفحات ویژه‌ای برای کارمندان خود دارند که با دنبال کردن آن‌ها می‌توانید با فرهنگ سازمانی‌شان بیشتر آشنا شوید.

  • رقیب‌های کسب‌وکار

به دنبال رقبای اصلی شرکت موردنظرتان باشید و به وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی آن‌ها بروید. هرچقدر بهتر بازار و رقبای شرکت را بشناسید، بهتر می‌توانید در مصاحبه حاضر شوید.

۳. مسیر خود را تا محل مصاحبه برنامه‌ریزی کنید

وقتی می‌خواهید برای یک مصاحبه کاری آماده شوید، مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که چه زمانی و چطور خود را به مقصد یا همان محل مصاحبه برسانید. اگر در ترافیک بمانید یا مسیر را گم کنید و به‌طورکلی دیرتر از زمان تعیین شده به جلسه برسید، باید با شغل رویایی‌تان خداحافظی کنید.

اگر می‌خواهید با ماشین شخصی تا آنجا رانندگی کنید، حتما شب قبل از پر بودن سوخت ماشین خود اطمینان حاصل کنید. قطعا نمی‌خواهید با لباس رسمی و مرتب به پمپ بنزین بروید و لباستان را خراب کنید!

بهتر است زمانی از خانه حرکت کنید که به موقع به محل مصاحبه کاری برسید. پیشنهاد می‌کنیم که حداکثر ۱۵ دقیقه زودتر آنجا باشید. پس باید مسیر و ترافیک را از قبل در نقشه بررسی کنید تا در زمان‌بندی به مشکلی نخورید. شب قبل هم زود بخوابید تا صبح زودتر از خواب بیدار شده و زمان برای انجام کارهایتان داشته باشید. اگر خواب بمانید، استرس کلافه‌تان خواهد کرد، چون احتمال دیر رسیدنتان بیشتر می‌شود.

هنگام مصاحبه چه نکاتی را رعایت کنیم؟

گفتیم که آماده شدن برای یک مصاحبه کاری به سه بخش قبل، حین و بعد از آن تقسیم می‌شود. نکات لازم برای آماده شدن قبل از یک مصاحبه کاری را مرور کردیم. حالا فرض کنید که محل مصاحبه رسید‌ه‌اید، از اینجا به بعد چطور باید رفتار کنیم؟ نگران نباشید، در ادامه به شما می‌گوییم که هنگام مصاحبه چه نکاتی را باید رعایت کنید.

بایدها؛ کارهایی که در زمان مصاحبه کاری باید انجام دهید

۱. لباس مناسب بپوشید: فراموش نکنید که لباس شما برای ایجاد کردن یک تاثیر اولیه مثبت بسیار مهم است. پس لباس‌هایی تمیز، مرتب و سازگار با فرهنگ سازمانی آن شرکت بپوشید.

۲. تماس چشمی برقرار کنید و دست دادن را فراموش نکنید: وقتی که با فرد مصاحبه‌کننده رو‌به‌رو می‌شوید، به گرمی با او سلام و احوال‌پرسی کنید، دست بدهید و تماس چشمی برقرار کنید. به‌این‌ترتیب با اعتمادبه‌نفس خوبی در مقابل او ظاهر می‌شوید.

۳. آرام بنشینید: بعد از نشستن روی صندلی، به نوع نشستن خود دقت کنید و از تکان دادن پاهایتان جلوگیری کنید.

۴. اطلاعاتی که در رزومه خود نوشته‌اید را به یاد داشته باشید: فرد مصاحبه‌کننده قطعا بر اساس سوابق، تجارب و مهارت‌هایی که در رزومه‌تان نوشته‌اید، از شما سوال می‌پرسد. بنابراین بهتر است که اطلاعات رزومه‌تان را به یاد داشته باشید تا در صورت لزوم درباره آن‌ها توضیح دهید.

۵. سوال‌هایی که از فرد مصاحبه‌کننده دارید را یادداشت کنید: یک کاغذ و یک خودکار برای یادداشت کردن نکات مهم همراه داشته باشید. ممکن است بخواهید نکاتی را یادداشت و بعدا درباره آن‌ها سوال بپرسید.

نبایدها؛ کارهایی که در زمان مصاحبه کاری نباید انجام دهید

۱. دیرتر در مصاحبه حاضر نشوید: هرگز دیرتر از زمان مشخص شده به محل مصاحبه نروید. مگر آنکه از قبل به فرد مصاحبه‌کننده اطلاع داده باشید و دلیل تاخیر خود را به او توضیح بدهید.

۲. لباس‌های نامناسب نپوشید: از پوشیدن لباس‌های نامناسب و خیلی راحت پرهیز کنید. اگر مطمئن نیستید که چه لباسی مناسب است، نگاهی به عکس‌های منتشر شده از درون سازمان داشته باشید تا ببینید که کارمندان آنجا چگونه لباس می‌پوشند. البته تمیز و مرتب بودن را هم فراموش نکنید.

۳. قبل از مصاحبه سیگار نکشید: شاید فکر کنید که کشیدن سیگار قبل از جلسه مصاحبه می‌تواند به کاهش استرستان کمک کند، اما به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. چون بوی سیگار می‌تواند تاثیر اولیه منفی بر ذهن فرد مصاحبه‌کننده بگذارد.

۴. به نقاط ضعف خود نپردازید: درست است که صداقت شرط اولیه یک مصاحبه است. اما تا قبل از اینکه از شما درباره نقاط ضعفتان بپرسند، خودتان داوطلبانه صحبت درباره آن‌ها را پیش نکشید. 

۵. از شرکت یا همکاران سابق خود بدگویی نکنید: اگر درباره شرکت یا همکاران سابق خود بدگویی کنید، این احساس را به فرد مصاحبه‌کننده منتقل می‌کنید که در آینده از آن‌ها هم بدگویی خواهید کرد.

بعد از مصاحبه چه‌کار کنیم؟

بعد از پشت سر گذاشتن جلسه مصاحبه، حالا باید منتظر باشید تا به شما خبر بدهند که آیا از این مرحله با موفقیت عبور کرده‌اید یا نه. در این مدت زمان انتظار، بهتر است یک ایمیل تشکر برای فرد مصاحبه‌کننده ارسال کنید و منتظر پاسخ او باشید. اگر به شما گفته‌اند که تا یک هفته آینده به شما خبر می‌دهند، تا آن زمان صبر کنید. اگر خبری نشد، سپس یک ایمیل پیگیری برای آن‌ها بفرستید و خود را مشتاق شنیدن پاسخشان نشان دهید. حتی اگر در مصاحبه هم پذیرفته نشدید، باز هم بابت زمانی که برای شما در مصاحبه گذاشته‌اند، تشکر کنید و از آن‌ها بازخورد بخواهید. این بازخورد می‌تواند عملکرد شما در مصاحبه‌های بعدی بهبود دهد.

کلام آخر

برای پشت سر گذاشتن یک مصاحبه کاری خوب و موفق، باید نکاتی را قبل، حین و بعد از مصاحبه رعایت کنید. با رعایت کردن این نکات می‌توانید تاثیر اولیه خوبی بر فرد مصاحبه‌کننده بگذارید و خودتان و مهارت‌هایتان را به درستی معرفی کنید.

منابع

Roberthalf

Indeed

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
نویسنده
دیجی‌کالا

دیجی‌کالا

دیدگاه شما الهام‌بخش است

0 0 رای ها
امتیاز به این مطلب
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

از تیم های مختلف دیجی‌کالا

هنوز درباره این موضوع مطلبی نوشته نشده
می‌توانید عبارت‌های آشناتر یا هم‌معنی را جستجو کنید.

فرصت‌های همکاری با

فرصت‌هایی برای افراد خلاق، منعطف، و پیش‌قدم که دوست دارند در شکل‌گیری یک داستان موفقیت در حوزه فناوری نقش قابل توجهی داشته باشند.