فرایند مصاحبه استخدامی چگونه است و چه مراحلی دارد؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
فرایند مصاحبه استخدامی

تقریبا می‌توان گفت که در هر صنعتی، مصاحبه استخدامی حرف اول را می‌زند. چون مهم‌ترین ابزار شرکت‌ها، برای استخدام افراد جدید است. بنابراین اگر می‌خواهید در شرکتی استخدام شوید، باید خود را برای مصاحبه آماده کنید. فرقی هم نمی‌کند که به دنبال اولین شغل خود باشید یا می‌خواهید شغل فعلی‌تان را تغییر دهید، در هر صورت دانستن گام‌های فرایند مصاحبه استخدامی می‌تواند به موفقیت شما در آن کمک کند.

منظور از مصاحبه استخدامی چیست؟

مصاحبه استخدامی یک ملاقات رسمی است که بین کارفرما و کاندید استخدام برگزار می‌شود. این مصاحبه بخشی از فرایند استخدام است که در آن معمولا مهارت‌‌ها، دانش و توانمندی‌های کاندید مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

معمولا مصاحبه‌های استخدامی به دو گروه کلی فنی و منابع انسانی تقسیم می‌شود. در گروه فنی، مهارت‌های (سخت) فرد نسبت به شغل سنجیده شده و در گروه منابع انسانی، سازگاری او (مهارت‌های نرم) با فرهنگ سازمانی و ارزش‌های سازمان بررسی می‌شود.

فرایند مصاحبه استخدامی چگونه است؟

بیشتر فرایندهای استخدامی، دارای مراحل و فرایند یکسانی هستند اما هر شرکت متناسب با نیازش می‌تواند آن‌ها را شخصی‌سازی هم کند. اما به صورت کلی می‌توانیم ۵ مرحله اصلی را در فرایند مصاحبه استخدامی نام ببریم که عبارتند از:

۱. انجام معارفه

اولین مرحله از فرایند مصاحبه، همان معارفه یا آشنایی است. زمانی که با مدیر استخدام (استخدام‌کننده) روبه‌رو می‌شوید، با او دست می‌دهید و به صورت رسمی خودتان را به او معرفی می‌کنید. در این مرحله، زبان بدن و نحوه معرفی کردن خودتان اهمیت دارد. باید رسمی باشید اما اشتیاقتان را هم نشان دهید. دوستانه صحبت کردن را هم فراموش نکنید مثلا بگویید «از دیدنتان خوشحالم».

۲. شروع مکالمه

بعد از انجام معارفه، معمولا چند دقیقه‌ای را به گفت‌وگوهای کوتاه می‌توان اختصاص داد تا فضا کمی صمیمی‌تر و از اضطرابتان کاسته شود. ممکن است که فرد استخدام‌کننده در این مرحله، سوال‌هایی درباره ویژگی‌های شخصی شما بپرسد تا ببیند که چقدر با سازمان سازگار هستید. همچنین شما هم به عنوان فرد کاندید می‌توانید با تیم و مدیر استخدام بیشتر آشنا شوید و با احساس آرامش بیشتری برای ادامه مصاحبه‌تان آماده شوید.

۳. جمع‌آوری داده‌ها

این مرحله شبیه به یک ارائه آسانسوری است! فرد مصاحبه‌کننده با پرسیدن سوالات سعی می‌کند از شما اطلاعات مختلفی را دریافت کند تا اشتیاق شما را بسنجد. معمولا در این مرحله از شما خواسته می‌شود تا خودتان را معرفی کنید یا خیلی کوتاه درباره تجربه‌های کاری‌تان بگویید. تمام جواب‌های شما باید نشان‌دهنده اشتیاق و مهارت شما برای پذیرش در شغل باشد. به همین دلیل است که باید مثل یک ارائه آسانسوری، خودتان را برای قانع کردن فرد در زمان کوتاهی آماده کنید و به نوعی مهارت‌ها و توانمندی‌های خودتان را به او بفروشید. 

۴. برگزاری مصاحبه

وقتی که خودتان را معرفی کردید، حالا فرد استخدام‌کننده بر اساس یک ساختار از پیش تعیین شده، از شما سوالاتی می‌پرسید یا می‌خواهد که درباره مساسل مختلف توضیحاتی ارائه کنید. معمولا در این مرحله تمرکز روی مهارت‌های یا توانمندی‌های فنی شما نسبت به شغل و صنعت است. می‌خواهند ببیند که چقدر با صنعت، شرکت و موقعیت شغلی آشنایی داشته و چقدر می‌توانید در آن خوب عمل کنید.

معمولا در انتهای این مرحله، از شما خواسته می‌شود تا اگر سوالی دارید بپرسید. بهتر است از قبل چند سوال را آماده کرده باشید و آن‌ها را بپرسید. پرسیدن این سوالات، آمادگی و حرفه‌ای بودن شما را نشان می‌دهد و این حس را منتقل می‌کند که به خوبی درباره شرکت و موقعیت شغلی موردنظر، مطالعه و تحقیق کرده‌اید. 

۵. پایان مصاحبه و نتیجه‌گیری

وقتی که پرسش و پاسخ‌ها به پایان برسد یعنی مصاحبه تمام شده است. اینجا باید از فرد مصاحبه‌کننده بابت وقتی که گذاشته تشکر کنید و قدردانی خودتان را نسبت به فرصتی که به شما داده‌اند بیان کنید. همچنین بهتر است که اشتیاقتان را هم برای کار کردن با آن‌ها، تکرار کنید.

حتی می‌توانید بعد از تمام شدن مصاحبه، یک ایمیل تشکر هم برای آن‌ها ارسال کنید. در این ایمیل علاوه بر قدردانی، می‌توانید به مصاحبه هم اشاره کنید و از آن‌ها بخواهید تا به شما بازخورد بدهند. ارسال چنین ایمیلی شما را یک فرد مشتاق و حرفه‌ای نشان می‌دهد.

نکات مهم در مصاحبه کاری که باید بدانید

فقط دانستن فرایند مصاحبه استخدامی کافی نیست، بلکه بهتر است با یادگیری نکات زیر، خودتان را برای یک مصاحبه عالی و موفقیت‌آمیز آماده کنید.

به زبان بدنتان توجه کنید

در طول فرایند مصاحبه استخدامی، زبان بدن شما معرف اعتمادبه‌نفس و اشتیاق شما خواهد بود. بنابراین، لبخند به لب داشته باشید، ارتباط چشمی برقرار کنید و صاف بنشینید. معمولا دست دادن هم در شروع و پایان مصاحبه می‌تواند استرستان را کمتر کند و شما را حرفه‌ای‌تر نشان دهد.

درباره شرکت تحقیق کنید

قبل از مصاحبه، حتما درباره شرکت تحقیق کنید. تحقیق شما باید شامل بررسی چشم‌انداز، ماموریت، ارزش‌ها، فرهنگ سازمانی و رقبای اصلی شرکت باشد. هرچقدر بهتر شرکت را بشناسید، بهتر می‌توانید خودتان را برای ارائه آسانسوری‌تان آماده کنید تا به نوعی خودتان را معرفی کنید که سازگار با ارزش‌ها و فرهنگ شرکت باشد.

کاملا آماده به محل مصاحبه بروید

بهتر است قبل از فر ایند مصاحبه بدانید که می‌خواهید درباره چه چیزهایی صحبت کنید یا چه سوالاتی بپرسید. همچنین بهتر است مدارکی که ممکن است به کارتان بیاید را با خود همراه داشته باشید؛ مثل رزومه یا نمونه کارها.

موقعیت مکانی شرکت موردنظر را از قبل مشخص کنید تا به موقع به آنجا برسید. پوشیدن لباس‌های رسمی و مرتب را هم فراموش نکنید؛ لباس‌هایی که سازگار با فرهنگ شرکت باشند. 

جواب‌هایتان را آماده کنید

رایج‌ترین سوالات استخدامی را پیدا و جواب دادن به آن‌ها را تمرین کنید. اینطوری بهتر بدانید که کلیدواژه‌های اصلی‌تان کدام است و با چه زمان‌بندی می‌توانید به سوالات پاسخ دهید. همچنین می‌توانید از یکی از دوستانتان کمک بخواهید و با او تمرین کنید.

کلام آخر

دانستن فرایند مصاحبه استخدامی و نکات مهم در مصاحبه کاری، به شما کمک می‌کند تا با آمادگی بیشتری به جلسه مصاحبه‌تان بروید. پیشنهاد می‌کنیم که برای موفقیت بیشتر، به لینکدین و دوره‌های آموزشی مصاحبه آن هم مراجعه کنید تا با رایج‌ترین سوالات و پاسخ‌ها در یک مصاحبه استخدامی، آشنا شوید.

منابع (+|+)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
نویسنده
دیجی‌کالا

دیجی‌کالا

دیدگاه شما الهام‌بخش است

0 0 رای ها
امتیاز به این مطلب
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

از تیم های مختلف دیجی‌کالا

هنوز درباره این موضوع مطلبی نوشته نشده
می‌توانید عبارت‌های آشناتر یا هم‌معنی را جستجو کنید.

فرصت‌های همکاری با

فرصت‌هایی برای افراد خلاق، منعطف، و پیش‌قدم که دوست دارند در شکل‌گیری یک داستان موفقیت در حوزه فناوری نقش قابل توجهی داشته باشند.