چطور یک رزومه حرفه‌ای بنویسیم؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
چطور یک رزومه حرفه‌ای بنویسیم

اولین برخورد شما با یک سازمان، رزومه شماست. به همین دلیل نوشتن یک رزومه حرفه‌ای اهمیت زیادی دارد تا بتوانید تاثیر اولیه خوبی بر مدیران منابع انسانی بگذارید و به مصاحبه دعوت شوید. اما نوشتن رزومه آنقدرها هم ساده نیست. اگر به خوبی نتوانید خودتان، تجربه‌ها و مهارت‌هایتان را متناسب با نیاز شغل در رزومه‌تان معرفی کنید، احتمال اینکه به مصاحبه دعوت شوید خیلی کم خواهد بود. برای جواب دادن به این سوال که چطور یک رزومه حرفه‌ای بنویسیم، باید کمی مطالعه و نوشتن آن را تمرین کنیم.

رزومه چیست؟

رزومه یک سند است که معمولا در فرایند استخدامی کاربرد دارد. این سند شامل اطلاعات فرد متقاضی شغل همراه با تجربه‌های کاری، مهارت‌ها و دستاوردهای او است. البته رزومه می‌تواند بخش‌های متنوع‌تری مثل سوابق تحصیلی و… را هم شامل شود که کاملا وابسته به فرد متقاضی، شرکت و شرایط موردنظر شغل است.

هدف از نوشتن یک رزومه این است که فرد در مدت زمان کوتاهی به معرفی خود بپردازد و خودش را شایسته شغل معرفی کند. به همین دلیل یک رزومه حرفه‌ای و موفق معمولا خوانایی آسانی دارد و همه‌چیز در آن شفاف بیان شده است. 

انواع رزومه شغلی

کافی است در اینترنت جست‌وجو کنید تا با انواع و اقسام رزومه‌ها برای شغل‌های مختلف مواجه شوید. برای مثال، رزومه‌های جامع با تمرکز بر سوابق کاری یکی از انواع رزومه‌های حرفه‌ای است. در این نوع از رزومه، باید نگاهی جامع به تمام سوابق کاری و مهارت‌های خود داشته باشید. البته جامع بودن به معنای خط زمانی سوابق کاری شماست و نه زیاده‌گویی؛ بلکه باید همه تجربه‌هایتان همراه با مسئولیت‌ها و دستاوردهایی که در هر موقعیت شغلی داشتید را بیان کنید.

مهم است که از اولین شغل‌تان تا شغلی که در حال حاضر در آن مشغول به کار هستید را بیان کنید تا مسیر تجربه‌های کاری‌تان مشخص شود. از جدیدترین تاریخ به قدیمی‌ترین بنویسید. بعد از آن باید روی مهارت‌ها و ویژگی‌هایی که برای کارفرما مهم است، تمرکز کنید. از نوشتن اسامی، تاریخ یا مکان‌ها و هرآنچه که باعث زیاده‌گویی می‌شود، پرهیز کرده و فقط به کلیدواژه‌های مهم شامل تاریخچه کارهایتان و… اشاره کنید.

نوع دیگری از رزومه‌ها، رزومه‌های عملکردی هستند که معمولا بر تجربه‌های کاری یا مهارت‌های مرتبط تمرکز دارند. در این رزومه‌ها باید مواردی که برای کارفرما اهمیت دارد شامل تاریخچه کارهایتان را بنویسید. مثلا «مدیر محتوا در شرکت دیجی‌کالا، از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰: مدیریت و سرپرستی فرایند تولید محتوا با هدف تولید محتواهای سئومحور برای وبلاگ». در اینجا قرار نیست که همه سوابق کاری خود را با جزئیات بنویسید. بلکه باید سوابق کاملا مرتبط و نزدیک به آگهی شغلی را فهرست کنید. 

چطور یک رزومه حرفه‌ای بنویسیم؟

همان‌طور که گفتیم برای نوشتن یک رزومه خوب، بایدها و نبایدهای زیادی وجود دارد اما اینکه چطور یک رزومه حرفه‌ای بنویسیم به دو شرط اساسی وابسته است:

۱. باید خوانایی آسانی داشته باشد

۲. به شرح شغل موردنظر نزدیک و مرتبط باشد

در حال حاضر در بسیاری از شرکت‌های بزرگ، رزومه‌ها در اولین قدم توسط نرم‌افزارها و هوش مصنوعی بررسی می‌شوند. این نرم‌افزارها، رزومه شما را برای یافتن کلمات کلیدی مدنظر کارفرما بررسی می‌کنند. اگر رزومه‌تان مرتبط باشد، به مرحله بعدی منتقل شده و در این مرحله، یک فرد رزومه‌تان را بررسی می‌کند. اینجاست که هم خوانایی و هم مرتبط بودن اهمیت پیدا می‌کند. چراکه معمولا این نرم‌افزارها در خواندن فایل‌های PDF‌ای که قبلا Word بوده‌اند، بهتر عمل می‌کنند. اما در خوانش رزومه‌های گرافیکی که توسط فتوشاپ و… طراحی می‌شود، خیلی موفق نیستند.

همچنین در هر آگهی شغلی، کارفرما به کلیدواژه‌هایی که باعث شایستگی و صلاحیت فرد کاندید می‌شود، اشاره می‌کند. معمولا این کلیدواژه‌ها شامل مهارت‌های نرم و سخت هستند. برای مثال در آگهی شغلی اشاره شده که فرد حتما باید به سرچ کنسول (Search Console) مسلط بوده و خلاقیت بالایی داشته باشد. برای اینکه بتوانید با کمک رزومه‌تان، به مصاحبه دعوت شوید، حتما باید در آن به این مهارت‌ها هم اشاره کنید. اینطوری چه فرد بررسی کننده یا چه هوش مصنوعی، می‌تواند متوجه شایستگی‌های مرتبط شما با شغل شود.

البته فراموش نکنید که هنوز هم شرکت‌های بسیاری به ویژه در ایران هستند که رزومه‌ها را خودشان شخصا بررسی می‌کنند. در اینجا، شاید یک رزومه خوش رنگ‌ولعاب‌تر و دارای طرح‌های گرافیکی بیشتر به کارتان بیاید. به ویژه اگر برای تخصص‌های طراح گرافیک، عکاس و… می‌خواهید رزومه ارسال کنید، فراموش نکنید که رزومه‌تان همان پورتفولیو شما هم خواهد بود.

بایدها و نبایدها در ساختن یک رزومه حرفه‌ای

۱. نوع رزومه خود را مشخص کنید

اولین و مهم‌ترین قدم در ساختن یک رزومه حرفه‌ای، مشخص کردن نوع و هدف رزومه است. اول به این سوال پاسخ دهید که می‌خواهید یک رزومه جامع بنویسید یا یک رزومه عملکردی. پیشنهاد می‌کنیم که نسبت به صنعتی که می‌خواهید برای آن اقدام کنید، انواع رزومه‌های مختلف را بررسی و مناسب‌ترین را انتخاب کنید.

۲. مشخصات خود را بنویسید

ساده‌ترین اما مهم‌ترین بخش در رزومه، بخش اطلاعات شخصی و تماس شماست. فراموش نکنید که راه‌های ارتباطی مثل شماره تماس و ایمیل خود را بنویسید. بهتر است که نام‌تان در ابتدای رزومه متمایزتر از سایر متن‌ها دیده شود. همچنین معمولا مدیران منابع انسانی شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان، اضافه کردن عکس پرتره را پیشنهاد نمی‌کنند. چراکه بیشتر از عکس‌تان، مهارت‌های شما برایشان اهمیت دارد.

۳. مهارت‌های نرم و سخت خود را فهرست کنید

حتما بخشی را در رزومه‌تان به مهارت‌هایتان اختصاص دهید. در این بخش، مهارت‌های نرم مرتبط با شغل موردنظر مثل خلاقیت، توجه به جزئیات یا همکاری تیمی را بنویسید. سپس مهارت‌های سخت مثل نرم‌افزارها و… را هم نام ببرید. در این بخش نباید اغراق کنید و انواع و اقسام مهارت‌ها را فهرست کنید. بلکه واقعا آن‌هایی را بنویسید که تسلط کافی دارید و برای کارفرما هم اهمیت دارد.

۴.  سوابق تحصیلی خود را بیان کنید

بهتر است در انتهای روزمه‌تان، سوابق تحصیلی خود را هم مطرح کنید. به خصوص آن‌هایی که با شغل موردنظر، ارتباط دارد. در این قسمت می‌تواند از امتیازها یا دستاوردهای تحصیلی‌تان هم صحبت کنید.

۵. به ساختار و خوانایی رزومه توجه کنید

گفتیم که خوانایی سریع و شفاف رزومه مهم است. بنابراین به فاصله بین خطوط، اندازه متن، تعداد صفحات و… توجه کنید. اگر متن شما فشرده و درهم باشد، خوانایی ضعیف خواهد بود. به‌طور کلی پیشنهاد می‌شود تا از اندازه فونت ۱۰ تا ۱۲ و فونت‌های استاندارد فارسی مثل وزیر استفاده کنید. برای بخش‌های مختلف هم عنوان‌گذاری کنید تا متن‌تان بخش‌بندی شود. بهتر است عناوین را با فونت اندازه ۱۴ بنویسید.

۶. متن رزومه را بازخوانی کنید

قبل از ارسال رزومه‌تان، حتما یک‌بار آن را بازخوانی کنید تا هیچ غلط نگارشی یا اطلاعاتی در آن نباشد. برای مثال اگر می‌خواهید برای نقش «نویسنده محتوا» اقدام کنید، رزومه‌ای که در آن غلط املایی وجود دارد، قابل‌قبول نیست.

۷. رزومه را نسبت به هر موقعیت شغلی، شخصی‌سازی کنید

قرار نیست یک رزومه را برای هر موقعیت شغلی و هر شرکتی ارسال کنید؛ حتی اگر برای یک شغل یکسان می‌خواهید اقدام کنید. فراموش نکنید که هر آگهی شغلی از دیگری متمایز است و هر شغلی (حتی مشابه) دارای تفاوت‌هایی از دیگری است. بنابراین مرتبط بودن مهارت‌ها و تجربه‌هایتان با نیازهای گفته شده در آگهی شغل اهمیت دارد. 

کلام آخر

اینکه چطور یک رزومه حرفه‌ای بنویسیم، قواعد و اصول متفاوتی دارد. اولین قدم این است که با رزومه و انواع آن آشنا شویم، سپس باید به سراغ بایدها و نباید در ساختن یک رزومه خوب و موفق برویم. گفتنی‌ها برای اینکه چطور یک رزومه حرفه‌ای بسازیم زیاد است و به ازای هر شرکت و هر فرد، نکات متفاوتی وجود دارد. اما بااین‌حال همه آن‌ها در دو شرط اساسی مشترک هستند؛ اول اینکه خوانایی خوبی داشته باشند و دوم اینکه مرتبط باشند.

منابع (+|+|+|+)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
نویسنده
دیجی‌کالا

دیجی‌کالا

دیدگاه شما الهام‌بخش است

4 2 رای ها
امتیاز به این مطلب
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1 سال قبل

عالی

مطالب مرتبط

از تیم های مختلف دیجی‌کالا

هنوز درباره این موضوع مطلبی نوشته نشده
می‌توانید عبارت‌های آشناتر یا هم‌معنی را جستجو کنید.

فرصت‌های همکاری با

فرصت‌هایی برای افراد خلاق، منعطف، و پیش‌قدم که دوست دارند در شکل‌گیری یک داستان موفقیت در حوزه فناوری نقش قابل توجهی داشته باشند.