هدف از کار تیمی چیست؟ ۱۰ نکته طلایی برای تقویت مهارت کار تیمی

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
هدف از کار تیمی

دانستن اینکه هدف از کار تیمی چیست و چگونه می‌توانیم به عنوان بخشی از یک تیم کار کنیم، جزء ضروری بسیاری از مشاغل است و گاهی این مهارت مهم بدیهی تلقی می‌شود. اما جالب است بدانید که کار تیمی موثر، به ندرت بدون هیچ تلاشی اتفاق می‌افتد. در واقع کار تیمی با استفاده از ترکیبی از مهارت‌ها، نگرش‌ها، تمرین‌ها و رهبری دقیق، تقویت و توسعه می‌یابد. اما چگونه می‌توان بر هنر کار تیمی مسلط شد؟

هدف از کار تیمی چیست؟

هدف از کار تیمی، انجام باکیفیت کارها و پروژه‌های موجود در تیم و سازمان برای دستیابی به یک هدف مشخص و مشترک است؛ این همان چیزی است که به اعضای تیم کمک می‌کند تا در راستای دستیابی به اهداف خود و سازمان هماهنگ باشند. 

آگاهی از هدف تشکیل یک تیم، در معنا بخشیدن و جهت دادن به تلاش‌های صورت گرفته در تیم مهم است. این چیزی است که اعضای تیم را به هم متصل می‌کند، چراکه آن‌ها برای یک هدف مشترک کار می‌کنند. وقتی افراد، هدف تیم خود را بدانند، می‌توانند درک کنند که چگونه تفاوت ایجاد کنند.

هدف یک تیم، تعیین این است که چگونه یک مجموعه منحصر به فرد از افراد می‌توانند از مهارت‌های خود برای رسیدن به یک هدف خاص، در یک زمان مشخص استفاده کنند. یک هدف تیمی واضح، می‌تواند به افزایش انگیزه افراد برای انجام کارهایشان هم کمک کند. 

چرا بدون کار تیمی، احتمال موفقیت پروژه‌ها در سازمان کم می‌شود؟

زمانی که کار تیمی در یک سازمان وجود نداشته باشد، ارتباطات سازنده‌ای هم بین اعضا شکل نخواهد گرفت، بهره‌وری، تمرکز و کارایی به شدت کاهش می‌یابد و هر نوع همکاری یا نوآوری تقریبا غیرممکن می‌شود. دیدگاه اعضای تیم به‌جای اهداف سازمان، خودمحور می‌شود و به بقای فردی خود به‌جای بقای سازمان فکر می‌کنند. در نتیجه، سازمان با شکست روبه‌رو می‌شود.

کار تیمی چطور به موفقیت سازمان‌ها کمک می‌کند؟

در دنیای دیجیتال و پیشرفته حال حاضر، کار تیمی برای بسیاری از سازمان‌ها مهم است. در سازمانی که کارمندانش هدف از کار تیمی را می‌دانند و بر کار گروهی تاکید می‌کنند، نوآوری سریع‌تر اتفاق می‌افتد. همچنین اشتباهات زودتر مشخص می‌شوند، کارمندان می‌توانند راه‌حل‌های بهتری را برای مشکلات پیدا کنند و به بهره‌وری بالاتری برسند. هدف از کار تیمی در سازمان، افزایش بهره‌وری و عملکرد است و اعضا وقتی به عنوان یک تیم کار می‌کنند، سازمان بسیار سریع‌تر رشد می‌کند.

۱۰ نکته طلایی برای تقویت مهارت کار تیمی

مهارت‌های فنی و تخصصی را به راحتی می‌توان آموزش داد اما مهارت‌های نرم بیشتر به ویژگی‌های شخصیتی و فردی مربوط می‌شوند و توسعه آن‌ها زمان می‌برد؛ به همین دلیل است که بازیکنان خوب، تیم طلایی می‌سازند. اگر می‌خواهید مهارت‌های کار تیمی‌تان را بهبود بخشید و  به طور کلی همکاری را بین اعضای تیم خود تقویت کنید، به ۱۰ نکته زیر توجه کنید:

۱. متوجه باشید که شما بخشی از یک تیم هستید.

چه در یک گروه موسیقی یا یک سازمان باشید و چه به صورت حضوری یا دورکاری کار کنید، به مهارت‌های کار تیمی نیاز دارید و باید به هدف کار تیمی آگاه باشید. پس باید گاهی اوقات با افراد دیگری در ارتباط باشید و برای انجام موثر این کار، باید به عنوان بخشی از یک تیم، خوب رفتار کنید. بنابراین، درک این موضوع که شما بخشی از یک تیم هستید، اولین قدم است. برای این کار، اعضای تیم خود را شناسایی کنید. قرار است به طور منظم با چه کسانی کار کنید؟

۲.  موثر و محترمانه با اعضای تیم ارتباط برقرار کنید.

ارتباطات باز برای عملکرد تیم حیاتی است. رهبر تیم باید «سیاست درهای باز» داشته باشد و اعضای تیم باید با نزدیک شدن به او در هر زمانی احساس راحتی کنند. در حالت ایده‌آل، اعضای تیم هم در برقراری ارتباط با یکدیگر، احساس راحتی خواهند کرد.

تمام ارتباطات بین اعضای تیم باید صادقانه و محترمانه باشد. همان‌طور که Brightwork می‌گوید: شما باید «استانداردهای قابل قبول رفتاری را ایجاد و با تعارض در سریع‌ترین زمان ممکن مقابله کنید.»

۳. به نقش‌ها و اهداف خود در تیم آگاه باشید.

آیا تا به حال عضو تیمی بوده‌اید که احساس می‌کنید نمی‌دانید قرار است چه کاری انجام دهید؟ رهبران تیم مسئولیت دارند که اهداف تیم و نقش منحصربه‌فرد هر یک از اعضای تیم در کار را به وضوح بیان کنند.

به عنوان عضوی از یک تیم، باید نقش‌ها و مسئولیت‌های خود را به خوبی درک کنید. همان طور که در  Indeed می‌خوانیم، «وقتی هر یک از اعضای تیم نقشی را که در دستیابی به اهداف پروژه ایفا می‌کنند درک کنند، می‌توانند بر مسئولیت‌های خود در برابر موفقیت پروژه متمرکز بمانند.»

۴. موفقیت‌ها را جشن بگیرید.

با جشن گرفتن هنگام رسیدن به اهداف اولیه یا پیشرفت‌های قابل توجه در تیم، می‌توانید انگیزه خود و دیگر اعضای تیم را در مسیر تکمیل پروژه حفظ کنید.

۵. یکدیگر را در تیم بشناسید.

برای دیگر اعضای تیم زمان بگذارید. با آن‌ها برای ناهار به رستوران بروید، در محیطی آرام با آن‌ها صحبت کنید و فرصت دهید تا با یکدیگر آشنا شوید.

۶. تصمیمات را به صورت تیمی بگیرید.

سعی کنید نظر همه اعضای تیم را در هر تصمیمی بشنوید. این باعث افزایش حس تعلق آن‌ها می‌شود و هیچ‌کس احساس نمی‌کند که از مسائل مهم تیم کنار گذاشته شده است. حتی ممکن است متوجه شوید که اعضای تیم در تصمیمی که فکرش را نمی‌کردید، مشارکت داشته باشند و به نتایج بسیار خوبی برسید.

۷. به اعضای تیم خود بازخوردهای مفید دهید.

همان‌طور که اشاره کردیم، برقراری ارتباط با اعضای تیم بسیار مهم است. هنگامی که ارتباطات محترمانه در تیم یک ارزش باشد، پذیرش بازخورد سازنده در صورت نیاز برای اعضا آسان‌تر می‌شود.

۸. تفویض اختیار کنید.

یادگیری تفویض اختیار می‌تواند دشوار باشد. اما با این کار، شما زمان ارزشمند خود را آزاد می‌کنید و اعضای تیم، فرصتی برای تقویت مهارت‌های خود پیدا می‌کنند.

۹. از تفاوت‌های خود استفاده کنید!

هر یک از اعضای تیم تجربه کاری و مجموعه مهارت‌های متفاوتی دارند. به این تفاوت‌ها آگاه باشید. به نظرات مختلف گوش دهید و به آن‌ها احترام بگذارید؛ چراکه آن‌ها دیدگاه‌های منحصربه‌فردی را در مورد چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستید، ارائه می‌دهند. پس از مهارت‌ها و تجربیات متنوع برای بهبود کار خود استفاده کنید.

۱۰.در ساخت محیطی ایده‌آل برای کار، مشارکت داشید.

فرهنگ کاری بعضی از شرکت‌ها، کار تیمی را تقویت می‌کند. اگر محل کار شما چنین فرهنگی ندارد، ممکن است مجبور شوید برای ایجاد محیطی که تیم بتواند در آن شکوفا شود، سخت کار کنید.

یکی از راه‌های انجام این کار، مرور منظم عملکرد تیم است. می‌توانید این کار را در یک جلسه کوتاه هفتگی انجام دهید. همچنین باید خلاقیت را تشویق کنید تا هر فرد بتواند از تفاوت‌های خود استفاده کند. 

کلام آخر

بدون کار تیمی و دانستن اینکه هدف از کار تیمی چیست، دستیابی به اهداف سازمان امکان‌پذیر نخواهد بود. به همین دلیل داشتن این مهارت هم برای سازمان‌ها و هم برای کارمندان مفید است و به وسیله راهکارهایی که ارئه دادیم، می‌توانید مهارت کار تیمی‌تان را تقویت کنید.

منابع (+ | + | + | +)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
نویسنده
دیجی‌کالا

دیجی‌کالا

دیدگاه شما الهام‌بخش است

0 0 رای ها
امتیاز به این مطلب
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

از تیم های مختلف دیجی‌کالا

هنوز درباره این موضوع مطلبی نوشته نشده
می‌توانید عبارت‌های آشناتر یا هم‌معنی را جستجو کنید.

فرصت‌های همکاری با

فرصت‌هایی برای افراد خلاق، منعطف، و پیش‌قدم که دوست دارند در شکل‌گیری یک داستان موفقیت در حوزه فناوری نقش قابل توجهی داشته باشند.