تاثیر کار تیمی بر عملکرد کارمندان چیست؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
تاثیر کار تیمی بر عملکرد کارمندان

یکی از مهارت‌های مورد نیاز بسیاری مشاغل در سازمان‌ها، کار تیمی است. اما تاثیر کار تیمی بر عملکرد کارمندان چگونه است؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که برقراری ارتباطاتی کارآمد، مسئولیت‌پذیری و… از جمله مهارت‌هایی هستند که در اثر کار تیمی در اعضا ایجاد می‌شوند و علاوه بر تأثیر مثبت و قابل‌‌توجه روی عملکرد کارمندان، روی سرعت رشد سازمان هم تاثیر می‌گذارند.

کار تیمی یعنی چه؟

کار تیمی، کاری است که در آن افراد برای رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند. شما می‌توانید به عنوان تیم یک کاناپه را جابه‌جا، پروژه یا کسب‌وکاری را آغاز یا فوتبال بازی کنید. تعریف کار تیمی بسیار ساده است، اما درک اینکه چگونه به عنوان یک تیم ماهر می‌توانیم در کنار هم کار کنیم می‌تواند پیچیده باشد.

در یک تیم موفق، اعضای آن می‌دانند که همکاری آن‌ها با یکدیگر، موثرتر از کار هر یک به تنهایی است. در تیم، افراد فقط وظایف را تقسیم نمی‌کنند که به طور مستقل کار کنند؛ بلکه با یکدیگر همکاری می‌کنند تا بتوانند به رویکردهای بهتری دست پیدا کنند.

تاثیر کار تیمی و نقش آن بر عملکرد کارمندان چیست؟

زمانی که کارمندان در کنار هم کار می‌کنند و به عنوان یک تیم به موفقیت‌هایی ‌می‌رسند، پیوندهای مستحکمی از جنس دوستی و اعتماد در بین آن‌ها شکل می‌گیرد که این اتفاق، طبیعت انسان است. کار در یک تیم موجب یادگیری و توسعه مهارت‌های کارمندان می‌شود، مانند:

  • رشد و توسعه فردی کارمندان

تصور کنید یک تیمی از ۱۰ طراح دارید که همگی در اتاق‌های جداگانه کار می‌کنند. هر طراح بر اساس نقاط قوتش کار می‌کند و از نقاط ضعف خود رنج می‌برد، بدون آنکه کسی به او نکته‌ای یاد بدهد یا از او بیاموزد.

حالا همه آن‌ها را در یک اتاق، روی یک پروژه قرار دهید. آن‌ها با همکاری یکدیگر، نقاط قوت خود را تقویت و اشتباهاتشان را اصلاح می‌کنند. در نهایت، بهره‌وری و عملکرد کل تیم رشد پیدا می‌کند.

  • ایجاد رقابت سالم

چه اتفاقی برای همین تیمی که ۱۰ نفر دارد در سال می‌افتد، وقتی فرصت یادگیری از یکدیگر برای آن‌ها فراهم است؟ آن‌ها به‌زودی برای اثبات توانایی و ارتقای درجه شغلی خود، شروع به رقابتی سالم می‌کنند.

فواید کار تیمی در سازمان‌ها برای کارکنان

فرقی نمی‌کند که تازه در محیط کاری جدید خود شروع به کار کرده‌اید یا رهبر و مدیر یک تیم هستید، وقتی تیم‌های مؤثری شکل بگیرند همه از آن‌ها سود می‌برند. ۴ مزیت و تاثیر کار تیمی بر عملکرد کارمندان عبارت است از:

  1. منبعی برای الهام گرفتن و ایجاد انگیزه

وقتی افراد به عنوان اعضای تیم با یکدیگر شروع به کار کردن می‌کنند، تاثیر کار تیمی بر عملکرد کارمندان را کاملا متوجه می‌شویم. کارمندان در یک تیم خلاق‌تر هستند و آسان‌تر می‌توانند پاسخ مشکلات خود را پیدا کنند. همچنین دیدن موفقیت یکی از اعضا می‌تواند به دیگر کارمندان انگیزه دهد تا به اهداف خود پایبند باشند و برای رسیدن به آن‌ها بیشتر تلاش کنند، حتی اگر با چالش‌هایی بسیار سخت در مسیرشان روبه‌رو شوند.

  1. مدیریت سازنده تعارضات

همان طور که گفتیم، بین افراد درون یک تیم ارتباطات قوی‌تر و مستحکم‌تری شکل می‌گیرد. در نتیجه، اختلاف نظرها و تعارضات با احترام و سازنده حل می‌شوند. برای مثال در جهت هم‌سوسازی اهداف تیم، اعضای آن با دیدگاه‌های مختلف در کنار هم جمع می‌شوند و فرضیه‌ها یا پیشنهادات یکدیگر را به چالش می‌کشند؛ اما با هم سازش می‌کنند. در واقع آن‌ها برای جلوگیری از مشکلات بزرگ‌تر و تنش‌های طولانی‌مدت، مهارت‌ مدیریت تعارض را در درون تیم یاد می‌گیرند.

  1. توسعه معنی‌دار مهارت‌ها

کار کردن درون یک تیم به کارمندان این امکان را می‌دهد تا علاوه بر مهارت‌ها، شخصیت‌ و تخصص یکدیگر را بشناسند و با هم ارتباط برقرار کنند. با افزایش روابط حرفه‌ای و دوستانه بین اعضا، تیم قوی‌تر و توسعه‌ یافته‌تر می‌شود. علاوه بر این، افراد تیم با فرصت‌هایی برای رشد و شکوفایی استعدادهای خود مواجه می‌شوند.

  1. دستیابی به اهداف بزرگ‌تر

اعضای یک تیم می‌توانند کارهای بزرگی را در کنار هم انجام و اهداف خود را گسترش دهند. آن‌ها دوست دارند تا خود را به چالش بکشند و مهارت‌های بیشتری را آموزش ببینند. در نتیجه انگیزه بیشتری هم برای تحقق اهدافشان خواهند داشت.

چطور مهارت‌های کار تیمی را افزایش دهیم؟

همان طور که می‌دانیم، مهارت را با آموزش و تمرین می‌توانیم در خود پرورش دهیم. مهارت‌های کار تیمی هم از این قاعده جدا نیستند. در ادامه راه‌هایی را برایتان بیان می‌کنیم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها در تیم خود حضور موثرتری داشته باشید.

  • مسئولیت‌پذیر باشید.

تقویت اطمینان و اعتماد در یک تیم، یک مسیر مستقیم به سمت موفقیت است. با درک اهداف تیم، روی وظایف خود تمرکز کنید تا زمانی که بهترین راه انجام آن‌ها را پیدا و به درستی مسئولیت خود را به پایان برسانید.  

  • با دیگر اعضای تیم ارتباط برقرار کنید.

چه درون‌گرا باشید و چه برون‌گرا، صحبت کردن در یک تیم و برقراری ارتباط موثر با دیگر اعضا، برای بحث در مورد چالش‌ها و ایجاد انسجام تیمی مهم است. هنگام تصمیم‌گیری در مورد اهداف و وظایف تیم، مشارکت داشته باشید و به ایده‌های دیگران توجه کنید، حتی اگر آن‌ها با ایده‌های شما هم‌سو نیستند. 

  • انعطاف‌پذیر باشید.

گاهی کار در تیم مطابق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم، پیش نمی‌رود. به عنوان عضوی از یک تیم باید بتوانید با تغییرات و درگیری‌های غیرمنتظره کنار بیایید، چراکه این اتفاقات در عملکرد تیم تاثیر دارد و حتی ممکن است وظایف شما را هم تغییر دهد.
انعطاف‌پذیر بودن را به عنوان راهی برای افزایش مهارت خود و کمک به دیگران ببینید. منظم باشید و تا آنجا که می‌توانید خود را برای تغییرات آماده کنید.

  • به همکاران خود احترام بگذارید.

یک تیم خوش‌ساخت، از مجموعه‌ای از افراد متفاوت، با شخصیت‌ها و مهارت‌های مختلف تشکیل می‌شود. زمانی را برای شناخت هم‌تیمی‌های خود (در سطح شخصی و حرفه‌ای) اختصاص دهید، با آن‌ها هم‌دردی و در زمان‌های سخت از یکدیگر حمایت کنید و وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود، در کنار هم جشن بگیرید. این اقدامات یک چیز بسیار ارزشمند ایجاد می‌کند و آن اعتماد است.

  • از همکاران خود بازخورد بگیرید.

در یک تیم حرفه‌ای، اعضا صادقانه و به طور منظم به یکدیگر بازخورد می‌دهند. پس به همکاران خود بازخوردهای سازنده دهید و از آن‌ها درباره رفتار خود بپرسید. این کار اعتماد را افزایش می‌دهد و به حل تعارضات هم کمک می‌کند. 

کلام آخر

همان طور که گفتیم در کار تیمی افراد با یکدیگر در جهت تحقق اهداف مشترکی کار می‌کنند و تاثیر کار تیمی بر عملکرد کارمندان قابل‌توجه است. با ایجاد تیم‌های قدرتمند و حرفه‌ای می‌توانید علاوه بر رشد و توسعه کارمندان، با سرعت بیشتری در جهت چشم‌اندازهای سازمان حرکت کنید و این یعنی یک برد همه‌جانبه.

منبع اولمنبع دوم

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
نویسنده
دیجی‌کالا

دیجی‌کالا

دیدگاه شما الهام‌بخش است

0 0 رای ها
امتیاز به این مطلب
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

از تیم های مختلف دیجی‌کالا

هنوز درباره این موضوع مطلبی نوشته نشده
می‌توانید عبارت‌های آشناتر یا هم‌معنی را جستجو کنید.

فرصت‌های همکاری با

فرصت‌هایی برای افراد خلاق، منعطف، و پیش‌قدم که دوست دارند در شکل‌گیری یک داستان موفقیت در حوزه فناوری نقش قابل توجهی داشته باشند.