افزایش مشارکت کارمندان در سازمان باعث تاب‌آوری می‌شود؛ اما چطور؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
افزایش مشارکت کارمندان در سازمان

یکی از رازهای موفقیت در سازمان‌ها، داشتن کارمندانی متعهد است؛ چراکه بزرگ‌ترین دارایی‌ یک سازمان، نیروی انسانی آن است. با افزایش مشارکت کارمندان در سازمان، بهره‌وری آن‌ها بیشتر و در نتیجه خروجی پروژه‌ها با کیفیت‌تر می‌شود. اما اینکه چطور می‌توانیم مشارکت کارمندان برتر سازمان را افزایش و آن‌ها را حفظ کنیم، در ادامه بررسی خواهیم کرد.

مشارکت در محیط کار یعنی چه؟

منظور از مشارکت در محیط کار، فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده برای ترغیب کارمندان در جهت دستیابی به یک هدف مشترک است. از یک طرف دیگر به فرایندی که در آن کارمندان قدرت تصمیم‌گیری دارند، گفته می‌شود. 

به‌جای تصمیم‌گیری‌های همیشگی مدیران، بهتر است در بعضی از موضوعات، کل گروه درباره آن موضوع تصمیم بگیرند. افزایش این سبک از مشارکت، در سازمان‌ها مهم است. زمانی که کارمندان خود را در سازمان فعال بیابند، علاوه بر افزایش انگیزه و اشتیاق آن‌ها، تعهدشان نسبت به سازمان و برقراری ارتباط عاطفی با دیگر کارمندان هم افزایش می‌یابد.

چرا مشارکت کامندان در محیط کار اهمیت دارد؟

شرکت مایکروسافت، بعد از فراگیری ویروس کرونا یک نظرسنجی انجام داده و گزارش آن را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، سازمان‌ها در حال حاضر روی مشارکت کارمندان خود تمرکز بیشتری می‌کنند. حتی قبل از گسترش این ویروس، مشارکت نداشتن کارمندان برای سازمان‌های آمریکایی تا ۵۵۰ میلیارد دلار در سال روی گردش مالی آن‌ها تاثیر منفی داشته است. چراکه کارمندانی که در برابر سازمان متعهد نیستند، نسبت به کارمندان مسئولیت‌پذیر و متعهد، ۶۰ درصد بیشتر اشتباه می‌کنند. پس افزایش مشارکت کارمندان در سازمان روی آینده آن هم موثر است.

طبق تحقیقات موسسه گالوپ، فقط ۱۵ درصد از کارمندان در دنیا خودشان را متعهد و شرکت‌کننده در کارها می‌دانند. با توجه به اینکه کارمندان ستون‌های اصلی تحولات در سازمان‌ها هستند، اگر سازمانی به‌دنبال موفقیت است، کارمندانش باید به‌طور فعال در پیشبرد مسائل سازمان، مشارکت داشته باشند. در واقع مدیران و رهبران برای افزایش مشارکت کارمندان در سازمان، می‌توانند روی کارهایی که آن‌ها را درگیر می‌کنند، تمرکز کنند.

مزایای مشارکت کارمندان در سازمان چیست؟

مزیت‌های افزایش مشارکت کارمندان در سازمان برای بسیاری از رهبران ارزش سرمایه‌گذاری دارد. این مزیت‌ها عبارت است از:

  • ایجاد یک جامعه پرقدرت سازمانی
  • بهبود ارتباطات بین سازمان و کارمندان
  •  کاهش استرس کارمندان
  • افزایش بهره‌وری کارمندان
  • افزایش کیفیت محصولات یا خدمات سازمان

چطور می‌توانیم مشارکت کارمندان را افزایش و آن را حفظ کنیم؟

معمولا سازمان‌ها تمایل دارند که کارمندان بااستعداد و برتر خود را حفظ کنند. برای افزایش مشارکت این کارمندان در سازمان و حفظ آن‌ها، می‌توانید از نکات زیر کمک بگیرید:

  • مشارکت کارمندان با آشنایی درباره اصول بنیادی سازمان آغاز می‌شود.

بسیاری از کارمندان تمایل دارند تا بخشی از یک ماموریت بزرگ باشند. به همین دلیل، سازمان‌هایی که ارزش‌هایشان در فعالیت‌های روزانه‌ای که انجام می‌دهند، مشخص است به پرورش فرهنگ سازمانی معنادار برای خودشان کمک می‌کنند.

آشنایی کارمندان با اصول بنیادی سازمان، با ارسال بیانیه ماموریت برای آن‌ها تمام نمی‌شود. برای حفظ، جذب و مشارکت کارمندان، باید نشانه‌ای از چشم‌اندازها و ارزش‌های بلندمدت سازمان در فعالیت‌های روزانه افراد مشاهده شود. زمانی که کارمندان درک بالایی از ارزش‌های سازمان و نحوه اثرگذاری خودشان در وقوع این ارزش‌ها داشته باشند، به احتمال زیاد احساس انگیزه و شادابی بیشتری هم خواهند داشت.

  • سلامت روان کارمندان را در اولویت قرار دهید.

 دلیل بسیاری از کارمندان برای استعفا، نگرانی درباره سلامت روانشان است. برای مبارزه با این دلیل، کارمندان را به استراحت و دوری از میز کارشان تشویق کنید. می‌توانید با بررسی‌های منظم و جلسات تیمی یا فردی، از ارتباط آن‌ها با سازمان مطلع شوید. به رهبران سازمان برای ایجاد یک محل کار مناسب، حمایت کننده و انعطاف‌پذیر آموزش دهید. همچنین رهبران باید بتوانند قوانین صحیحی را به سود کارمندان وضع کنند. برای مثال، تعریف سیاست‌هایی که شامل ارسال نکردن ایمیل بعد از ساعت‌‌ها یا روزهای کاری در هفته می‌شود، می‌تواند کمک بزرگی در افزایش مشارکت کارمندان در سازمان کند.

  • کارمندان را خوب بشانسید و به آن‌ها پاداش دهید.

با شناخت صحیح و پاداش دادن به کارمندان، در آن‌ها احساس ارزشمندی ایجاد کنید:

  • قدردانی را در جمع بیان کنید.
  • یک یادداشت تشکر با خط خود بنویسید.
  • اگر کارمندی اضافه‌کاری می‌کند، می‌توانید به او یک روز مرخصی بیشتر بدهید یا روز خاصی در هفته او را زودتر تعطیل کنید. 
  • می‌توانید از طرف کارمند خود به یک خیریه کمک کنید.
  • تیم خود را برای پاداش به یک گردش گروهی ببرید.
  • کارمندان را به بازخورد دادن تشویق کنید.

یکی دیگر از راه‌های افزایش مشارکت کارمندان در سازمان، درخواست بازخورد از آن‌ها است. در بیشتر مواقع، مدیران و رهبران به کارمندان خود بازخورد می‌دهند؛ برعکسش را هم امتحان کنید. از کارمندان خود بپرسید درباره کارشان چه فکری می‌کنند. با این پرسش آن‌ها احساس می‌کنند که نظراتشان مهم است. از آن‌ها بخواهید برایتان مثال‌هایی بزنند تا متوجه شوید چه چیزی در سازمان باید تغییر کند. فراتر از گوش دادن، نکته حائز اهمیت و مهم این است که باید اعتمادبه‌نفس شنیدن پاسخ‌های آن‌ها را هم داشته باشید و حالت تدافعی به خود نگیرید. روی آنچه از این اطلاعات می‌توانید بیاموزید، تمرکز و تغییرات مثبت را ایجاد کنید.

  • به‌طور مداوم و مکرر به ارتباط با کارمندان ادامه دهید.

کارمندان را از اطلاعاتی مانند چالش‌ها و اهداف سازمان آگاه کنید. همان طور که تیم سکت، رئیس شرکت HRU Technical Resources بیان می‌کند: «یک واقعیت در بیشتر محیط‌های کاری این است که کارمندان می‌خواهند از مسائل آگاه باشند و در دایره افراد معتمد سازمان قرار بگیرند. راه‌هایی برای تحقق این موضوع پیدا کنید و به افراد خود بگویید که این اطلاعات «داخلی و محرمانه» است. اعتماد به کارمندان می‌تواند تعامل را افزایش دهد.»

کلام آخر

افزایش مشارکت کارمندان، چالشی است که بسیاری از رهبران سازمان‌ها و متخصصان منابع انسانی با آن مواجه هستند. با توجه به نکاتی که برای افزایش و حفظ مشارکت کارمندان بیان کردیم، گرفتن بازخورد و انجام تغییرات مثبت در سازمان برای همه سودآور است. پس از مزایای افزایش مشارکت کارمندان در سازمان خود استفاده کنید.

منبع

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
نویسنده
دیجی‌کالا

دیجی‌کالا

دیدگاه شما الهام‌بخش است

0 0 رای ها
امتیاز به این مطلب
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

از تیم های مختلف دیجی‌کالا

هنوز درباره این موضوع مطلبی نوشته نشده
می‌توانید عبارت‌های آشناتر یا هم‌معنی را جستجو کنید.

فرصت‌های همکاری با

فرصت‌هایی برای افراد خلاق، منعطف، و پیش‌قدم که دوست دارند در شکل‌گیری یک داستان موفقیت در حوزه فناوری نقش قابل توجهی داشته باشند.