این ۱۰ راهکار برای رفع خستگی کارمندان معجزه می‌کند

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
راهکار برای رفع خستگی کارمندان

در مواجهه با کاهش بودجه و افزایش حجم کار در سازمان‌ها، بسیاری از ما باید سخت‌تر، سریع‌تر و طولانی‌تر از همیشه کار کنیم. در حالی که فناوری پیشرفته و تکنیک‌های مدیریت زمان می‌تواند کمک کننده باشد، اما این حجم کاری بیش از حد، در نهایت منجر به خستگی می‌شود که می‌تواند به بیماری، خطا و حوادث بیشتر هم ختم شود. البته خستگی فقط به معنای احساس خستگی یا خواب آلودگی نیست. بیشتر در مورد کمبود انرژی است. چون فقط کمبود خواب نیست که باعث خستگی می‌شود؛ تغذیه نامناسب، کم آبی بدن، استرس و موارد دیگر هم می‌تواند بر خستگی تأثیر بگذارد. در حقیقت با کاهش زمان، خستگی عملکرد ذهنی از جمله هوشیاری، توجه و انگیزه را مختل می‌کند. در ادامه این مطلب ۱۰ راهکار برای رفع خستگی کارمندان را به شما معرفی می‌کنیم.

 راهکارهای رفع خستگی برای کارمندان

گاهی اوقات خستگی می‌تواند علامت غیرتخصصی یک مشکل جدی‌تر باشد. برای رد بیماری‌هایی از جمله دیابت، افسردگی، بیماری کم‌کاری تیروئید، کم‌خونی، کمبود ویتامین D و بیماری قلبی که همگی می‌توانند علائم مشابهی داشته، مشورت با پزشک ضروری است. عفونت‌هایی مانند عفونت مجاری ادرار و آلرژی‌های کنترل نشده هم می‌توانند باعث خستگی شوند. بعضی داروها، از جمله شل‌کننده‌های عضلانی، آنتی‌بیوتیک‌ها، آرام‌بخش‌ها، خواب‌آورها، داروهای فشار خون، داروهای ضد افسردگی و آنتی‌هیستامین‌ها هم می‌توانند باعث خستگی شوند.

خبر خوب این است که اگر همه دلایل پزشکی شناخته شده رد شوند، راه‌هایی برای مقابله با خستگی در محل کار وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. چون خستگی کارمندان لزوما دلیل پزشکی ندارد و می‌تواند کاملا تاثیر گرفته از روح و روان آن‌ها باشد. در ادامه ۱۰ راهکار برای رفع خستگی کارمندان به شما معرفی می‌کنیم.

۱.‌ کیفیت خواب خود را بهبود دهید

جلسات، کارهای یکنواخت و رانندگی‌های طولانی می‌توانند خسته کننده باشند. در یک نظرسنجی، ۶۰ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که مشکلات خواب مانند خروپف، زود بیدار شدن، در نیمه شب بیدار شدن یا احساس خستگی را  هر شب دارند.

راه‌حل

  • یک روتین شبانه مانند کتاب خواندن قبل از خواب برای خود ایجاد کنید.
  •  زودتر به رختخواب روید.
  • اتاق خواب را کاملا تاریک کنید.
  • دستگاه‌های الکترونیکی را خاموش کنید.
  • از موضوعاتی که حواستان را قبل خواب پرت می‌کند، اجتناب کنید.۲. هر روز ۳۰ دقیقه خود را در کنار نور خورشید قرار دهید

هر سلول در بدن انسان، در یک چرخه تقریبا ۲۴ ساعته کار می‌کند؛ اما این میزان دقیق نیست. به‌طور متوسط، بدن ما یک چرخه ۲۴ ساعته و ۱۲ دقیقه‌ای دارد که باعث می‌شود احساس خواب‌آلودگی در هر روز در یک زمان مشخص ایجاد نشود. نور روشن در اوایل روز به بدن کمک می‌کند تا به چرخه 24 ساعته عادی بازگردد.

راه‌حل

حداقل ۳۰ دقیقه از نور طبیعی روز را با استراحت صبحگاهی یا پیاده‌روی در بیرون از منزل دریافت کنید.

۳. از مواد انرژی‌زا تغذیه کنید

غذا و اکسیژن انرژی لازم برای زنده ماندن را ایجاد می‌کند. برای داشتن بهترین عملکرد، غذاهای مقوی در زمان مناسب و به مقدار مناسب را بخورید.

راه‌حل

  • در هر وعده غذایی پروتئین بخورید.
  • از کربوهیدرات‌ها دوری نکنید.
  • میان وعده‌های غذایی سالم را بین فواصل طولانی مدت انتخاب کنید.

۴. بیشتر آب بنوشید

با توجه به اینکه ۶۰ درصد بدن انسان آب است، کم آبی خفیف (حداقل ۱ درصد) هم می‌تواند بر هوشیاری، خلق‌وخو و تمرکز، تأثیر منفی بگذارد.

راه‌حل

همیشه یک لیوان یا بطری آب همراه خود داشته باشید. برای افزایش احتمال نوشیدن آب و خوش‌رنگ شدن آن، تکه‌های میوه یا مقداری آب میوه طبیعی هم به آن اضافه کنید. به‌جای برخی از مایعات دیگر مانند آب‌میوه صنعتی، نوشابه و قهوه، آب را جایگزین کنید.

۵. استراحت های منظم داشته باشید

بدن انسان به‌طور مداوم چرخه‌های ۹۰ دقیقه‌ای هوشیاری را تجربه می‌کند، نه تنها در طول خواب بلکه در طول روز هم تجربه می‌کند. بنابراین، اگر حدود ۹۰ دقیقه سخت کار کنیم و سپس یک استراحت کوتاه داشته باشیم، انگار دستگاه انرژی خود را دوباره راه‌اندازی کرده‌ایم و خلق‌و‌خوی، قدرت اراده، خلاقیت و توانایی‌های تصمیم‌گیری خود را بهبود بخشیده‌ایم.

راه‌حل

  • به چشمانتان استراحت دهید.
  • در کارتان تنوع ایجاد کنید.
  • کتاب بخوانید.
  • یک چرت کوتاه بزنید.

۶. تحرک را در طول روز افزایش دهید

حرکت باعث بهبود انرژی، رفتار، حافظه، ترکیب بدن، سلامتی و بهره‌وری می‌شود. هرچه بیشتر بنشینید، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و مرگ به هر دلیلی بیشتر می‌شود. این رابطه برای ورزشکارانی که یک ساعت ورزش می‌کنند اما زمان زیادی را در حالت نشسته صرف می‌کنند هم صادق است.

راه‌حل

  • حداقل هر ۹۰ دقیقه در سالن شرکت پیاده‌روی کنید یا چند پله را بالا و پایین کنید.
  • از میز ایستاده استفاده کنید یا میز خود را تغییر دهید تا زمان بیشتری برای ایستادن داشته باشید.
  • می‌توانید جلسات خود را در هنگام پیاده‌روی برگزار کنید.

۷. استرس خود را کنترل کنید

استرس، ناشی از آنچه برای ما اتفاق می‌افتد نیست.  بلکه بر اساس نحوه تفکر ما در مورد آنچه برای ما اتفاق می‌افتد است. در پاسخ به خطر، بدن به سرعت به واکنشِ مبارزه یا فرار، روی می‌آورد. در حالی که این واکنش می‌تواند نجات دهنده باشد، تجربه مکرر آن در واقع تهدید کننده و طاقت‌فرسا است.

راه‌حل

  • هر روز برای خوردن ناهار از میز خود فاصله بگیرید.
  • در طول روز به‌طور منظم استراحت کنید.
  • زمان تعطیلات را پشت میز نگذارید و کار نکنید.
  • بین فاصه محل کار تا خانه‌تان به پادکست گوش دهید یا کتاب بخوانید.

کارفرماها برای رفع خستگی کارمندان چه باید کنند؟

تا زمانی که کارفرماها نقش فعالی در حفظ سلامت، بهره‌وری و مشارکت کارکنان خود ایفا می‌کنند، شرکت موفق‌تر است. بر اساس نظرسنجی از ۳۵۲ مدیر منابع انسانی دارای ۱۰۰۰ کارمند یا بیشتر، در مورد مزایای سلامتی در ایالات متحده و کانادا، شرکت‌هایی که مؤثرترین برنامه‌های سلامت و بهره‌وری را داشته‌اند، ۱۱ درصد درآمد بیشتری به‌ازای هر کارمند و ۲۸ درصد بازده سهام بیشتری داشته‌اند. در ادامه راهکار برای رفع خستگی کارمندان مطرح می‌شود که با رعایت آن‌ها به کارمندان خود کمک می‌کنید تا بتوانند احساس خستگی کمتری داشته باشند.

۸. اتاق‌هایی را برای چرت زدن فراهم کنید

در دهه ۱۹۹۰، ناسا استفاده از چرت زدن در طول پروازهای طولانی را آزمایش کرد و دریافت که ۲۶ دقیقه خواب، عملکرد شناختی را تا ۳۴ درصد و هوشیاری را تا ۵۴ درصد بهبود می‌بخشد. در حال حاضر، خلبانان خطوط هوایی در پروازهای بین‌المللی به‌طور متناوب چرت کوتاهی می‌زنند تا هوشیار بمانند.

تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهد چرت‌های کوتاه (۵ تا ۱۵ دقیقه) می‌تواند خواب‌آلودگی را کاهش دهد و عملکرد شناختی مغز را تا سه ساعت بعد از آن بهبود بخشد. به نظر می‌رسد چرت زدن برای افرادی که به‌طور منظم چرت می‌زنند، در مقایسه با افرادی که فقط گاهی اوقات این کار را انجام می‌دهند، مفیدتر است.

۹. دفتر را روشن کنید

نورهای روشن در محل کار به حفظ هوشیاری افراد کمک می‌کند. پس سعی کنید محل کار خود را روشن نگه دارید.


۱۰. غذا و نوشیدنی مغذی برای کارمندان خود تهیه کنید

ارائه وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های رایگان یا کم‌هزینه، کارکنان را تشویق به خوردن می‌کند. در اتاق استراحت گزینه‌های سالمی مانند میوه‌های تازه یا خشک شده، آجیل‌های بدون نمک، ذرت بو داده، سبزیجات خام و ماست ارائه دهید. دسترسی آسان به آب‌سردکن‌های خنک، دمنوش‌های گیاهی، قهوه و… را هم فراهم کنید.

کلام آخر

خستگی کارمندان یک مشکل مهم در صنعت مدرن است که عمدتاً به دلیل کارهای پرفشار و استرس، دوره‌های طولانی کار، اختلال در ریتم شبانه‌روزی خواب ایجاد می‌شود. درواقع خستگی نتیجه نهایی ترکیب عوامل متعددی مانند زمان بیداری، زمان استراحت و حجم کار است. برای کاهش میزان خستگی راهکارهایی وجود دارد که کارفرماها و کارمندان با رعایت آن‌ها می‌توانند به نتایج خوبی دست پیدا کنند. در این مقاله ۱۰ راهکار برای رفع خستگی کارمندان به شما معرفی کردیم.

منبع

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
نویسنده
دیجی‌کالا

دیجی‌کالا

دیدگاه شما الهام‌بخش است

0 0 رای ها
امتیاز به این مطلب
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

از تیم های مختلف دیجی‌کالا

هنوز درباره این موضوع مطلبی نوشته نشده
می‌توانید عبارت‌های آشناتر یا هم‌معنی را جستجو کنید.

فرصت‌های همکاری با

فرصت‌هایی برای افراد خلاق، منعطف، و پیش‌قدم که دوست دارند در شکل‌گیری یک داستان موفقیت در حوزه فناوری نقش قابل توجهی داشته باشند.