تعامل با همکار ناسازگار در یک سازمان چگونه است؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
تعامل با همکار ناسازگار

هیچ محیط کاری‌ کامل نیست! اگر تجربه کار در یک شرکت یا دپارتمان را داشته‌ باشید، برایتان ممکن است پیش بیاید که با همکاری در مجموعه، نتوانید به‌درستی تعامل برقرار کنید و با یکدیگر ناسازگار باشید. فرقی هم نمی‌کند آن شخص مدیرتان باشد، زیردستتان یا یک همکار هم‌سطح با شما. 
اولین راه‌حل برای شما این است که او را نادیده بگیرید؛ اما این اقدام همیشه جواب نمی‌دهد و ممکن است مجبور باشید برای یک مدتی با او همکاری کنید. از نظر شما حالا باید چه کار کرد؟
این اتفاق، بخشی از کار و زندگی شما است و باید بتوانید آن را با سربلندی پشت‌سر بگذارید.
اگر به‌جای فرار از همکار ناسازگار خود، بتوانید با او ارتباط برقرار کنید و تعاملاتتان را مدیریت کنید، نشان می‌دهد شما به رشد و بلوغ رسیده‌اید و در کار خود می‌توانید موفق‌تر عمل کنید. شاید این اتفاق برایتان راحت نباشد اما باید به‌مرور روی رفتار خود کار کنید تا بتوانید اوضاع را تحت کنترل بگیرید.  
در ادامه ۷ استراتژی نحوه صحیح تعامل با همکار ناسازگار در محل کار را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱. تلاش کنید آن‌ها را بشناسید.

ما انسان‌ها موجودات اجتماعی هستیم، اما هیچ‌کدام از ما کامل نیستیم؛ نحوه برخورد ما با افراد مشابه با خودمان نشان ‌می‌دهد که می‌توانیم با چنین افرادی تعامل بهتری را برقرار کنیم.

اما لزوما بودن کنار کسی که با شما متفاوت است بد نیست و می‌تواند شما را به چالش بکشد و چیزهای جدیدی هم به شما یاد دهد. خوب است که از محدوده راحتی خود خارج شوید و افرادی را که شبیه به شما نیستند، بشناسید چون گاهی مجبورید با چنین کسانی کار کنید. بهتر است که برای از بین بردن موانع تلاش کنید و وضعیت را بهتر کنید. شباهت‌های بین خود را پیدا کنید و روی آن‌ها تمرکز کنید. ممکن است به‌مرور زمان متوجه شوید اشتباه کرده بودید و آن شخص بسیار هم دوست‌داشتنی است.

۲. رفتار آن‌ها را شخصی برداشت نکنید.

اگر دلیل اینکه با یک همکار ناسازگار هستید به دلیل نحوه تعامل و رفتار او است، وضعیت می‌تواند پیچیده شود. کار کردن با کسی که همیشه گستاخ است، باعث رنجش شما می‌شود یا از حمله به شما لذت می‎‌برد دشوار است. نکته اصلی این است که نباید آن‌ها را شخصی برداشت کنید.

به‌طور معمول، نحوه برخورد یک شخص با شما، حمله مستقیم او به شما نیست؛ در واقع این رفتار نوعی واکنش و پاسخ او به موقعیت است.

همان طور که میگوئل روئیز، در کتاب چهار توافق می‌نویسد، رفتار این چنین افرادی می‌تواند ناشی از «مسائل دوران کودکی، الگوهای ضعیف در محل کار، یا عدم اعتمادبه‌نفس» باشد.

این چنین رفتارهایی اغلب بیشتر به طرف مقابل مربوط می‌‌شود تا شما. بنابراین، اجازه ندهید رفتار آن‌ها شما را تحت تاثیر قرار دهد. یک گوش خود را در کنید و یک گوش خود را دروازه.

۳. مرزهایی را تعریف کنید.

فقط به این دلیل که باید با کسی کار کنید که با او ناسازگار هستید، دلیل نمی‌شود که به او اجازه دهید هرکاری که می‌خواهد با شما انجام دهد. شما می‌توانید برای رفتار آن‌ها مرزهایی را تعیین کنید که کمک به حفظ فاصله شما با او کند. نکته کلیدی این است که در مورد مرزهایی که تعیین می‌کنید، شفاف و واضح باشید و پیرامون آن با افراد ارتباط برقرار کنید.

برای مثال، اگر همکارتان همیشه درخواست‌های عجله‌ای دارد و با شما تماس می‌گیرد یا ایمیل‌های توهین‌آمیز می‌فرستد، بنشینید و با او در مورد کاری که انجام می‌دهد صحبت کنید. فقط اجازه ندهید که خشم شما افزایش پیدا کند. به‌جای واکنش نشان دادن به این سبک از رفتارها، مطمئن باشید که به آن‌ها پاسخ نخواهید داد. تنها در صورتی این تماس‌ها و ایمیل‌ها را قبول خواهید کرد که آن‌ها بخواهند به طور حرفه‌ای با شما تعامل ایجاد کنند.

۴. چیزهای کوچک را امتحان کنید تا با هم کنار بیایید!

برای ایجاد یک رابطه کاری، نیازی به ژست‌ها و کارهای بزرگ ندارید. هدایا، کارها و گفته‌های کوچک می‌توانند میزان خوب بودن شما را تغییر دهند. به عنوان مثال، چیزی به‌سادگی گفتن «صبح بخیر» به آن شخص می‌تواند شما را در جهت مثبت‌تری برای برقراری ارتباط قرار دهد.

به یاد داشته باشید، هدف این است که کار کردن با کسی را که دوست ندارید آسان‌تر کنید. بنابراین، زیاد نگران تغییر شخص مقابل نباشید. نگران تغییر کاری که انجام می‌دهید باشید! به او لبخند بزنید، در یک جلسه به او سر بزنید، پیشنهاد دهید یک فنجان قهوه با هم بنوشید یا برای ناهار بیرون بروید. کارهای کوچک می‌تواند به شما و او کمک کند کاملاً متفاوت برخورد کنید.

۵. شرایط را کنترل کنید.

هر چیزی ارزش زمان و توجه شما را ندارد. وقتی یک شخص عصبانی می‌شود یا شبیه بچه‌ها رفتار می‌کند، لازم نیست انرژی خود را از دست بدهید. شما می‌توانید موقعیت خود را انتخاب کنید و با به دست گرفتن مدیریت اوضاع، بحث را کنترل کنید.

به‌جای اینکه اجازه دهید فرد برایتان سخنرانی کند، چند نفس عمیق بکشید و از واکنش‌ نشان دادن به او خودداری کنید. سپس برای به دست آوردن حقایق، شروع به پرسیدن سؤال کنید. شما می‌خواهید منظور اصلی او را متوجه شوید و دریابید که برای کاهش این وضعیت چه کاری می‌توانید انجام دهید.

۶. بین کار کردن با ‌آن‌ها وقفه بیندازید.

با توجه به تحقیقات، هرچه افراد بیشتری شما را دوست داشته باشند، زندگی شما پربازده‌تر، سودآورتر و آسان‌تر خواهد بود. بنابراین، پوزخند زدن و تحمل موقعیت همیشه بهترین گزینه برای شما نیست. در عوض، باید یاد بگیرید که به خودتان فضا بدهید.

برای اینکه چقدر زمان و انرژی می‌خواهید برای کار با کسی که دوست‌اش ندارید بگذارید، محدودیت‌هایی ایجاد کنید. سپس، هنگامی که ظرفیتتان تکمیل شد، از نظر عاطفی و فیزیکی از آن‌ها جدا شوید. اگر آن‌ها در نزدیکی شما کار می‌کنند، کمی دور شوید یا هدفون بگذارید و به آن‌ها بگویید که برای مدتی «در فضای خودتان» خواهید بود. هدف این است که به خود فرصت دهید تا نفس عمیق بکشید و ذهن خود را آرام کنید.

۷. زبان بدن خود را خنثی کنید.

حرف‌های ما فقط یک چهارم صحبتی هستند که با دیگران داریم! زبان بدن می‌تواند نشان‌دهنده قدرت شما باشد، تستوسترون را افزایش دهد، نشان دهد که دروغ می‌گویید یا سیگنال‌های واضحی به شما بدهد که کسی را دوست ندارید. اگر می‌خواهید با کسی که دوست‌اش ندارید رابطه کاری بهتری داشته باشید، باید یاد بگیرید که زبان بدن خود را خنثی کنید.

به نحوه تعامل با همکار ناسازگار خود توجه کنید. خود را مجبور به لبخند زدن کنید، حتی زمانی که تنها کاری که می‌خواهید انجام دهید اخم کردن است. تماس چشمی با او را حفظ کنید و از حالت‌های دفاعی (شانه‌های خمیده) یا تهاجمی (متمایل به جلو) اجتناب کنید.

کلام آخر

همه ما مجبوریم با کسی کار کنیم که در یک مقطع زمانی او را دوست نداریم. اما اگر یاد بگیرید که برای ایجاد یک رابطه کاری حتی با افرادی که نمی‌توانید آن‌ها را تحمل کنید گام‌های خاصی بردارید، موفقیت و حمایت بسیار بیشتری در محل کار خود خواهید داشت.

منبع

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
نویسنده
دیجی‌کالا

دیجی‌کالا

دیدگاه شما الهام‌بخش است

0 0 رای ها
امتیاز به این مطلب
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

از تیم های مختلف دیجی‌کالا

هنوز درباره این موضوع مطلبی نوشته نشده
می‌توانید عبارت‌های آشناتر یا هم‌معنی را جستجو کنید.

فرصت‌های همکاری با

فرصت‌هایی برای افراد خلاق، منعطف، و پیش‌قدم که دوست دارند در شکل‌گیری یک داستان موفقیت در حوزه فناوری نقش قابل توجهی داشته باشند.