ویژگی های یک مدیر موفق، تاثیرگذار و باهوش

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
ویژگی های یک مدیر موفق، تاثیرگذار و باهوش

اصلی‌ترین کلید بهبود عملکرد در هر شرکتی، مدیریت موثر و کارآمد آن است و پشت هر سازمان موفق و پرقدرتی یک مدیر حرفه‌ای قرار دارد. هر مدیری باید بداند زمان استفاده از فرصت‌ها دقیقا چه زمانی است و کارمندان خود را در جهت صحیح رسیدن به اهداف کلی شرکت راهنمایی کند. هر مدیری برای موفقیت در شیوه رهبری خود باید ویژگی‌های خاصی را داشته باشد. بعضی از افراد تصور می‌کنند این ویژگی‌ها چیزی ذاتی است و اگر استعدادش را نداشته باشند، نمی‌توانند مدیر موفق، تاثیرگذار و باهوشی باشند. اما باید گفت تنها زمان و تمرین لازم است تا بتوانید این مهارت‌ها را بیاموزید و به یک مدیر موفق تبدیل شوید. در این مقاله ویژگی های یک مدیر موفق، تاثیرگذار و باهوش را که برای رسیدن به موفقیت ضروری هستند به شما معرفی می‌کنیم.

 ۱۰ ویژگی یک مدیر موفق و تاثیرگذار

در بیشتر موارد مدیران مجبورند چند چیز را به شکل همزمان مدیریت کنند و همیشه استرس دارند. آن‌ها به تنهایی مسئولیت موفقیت و شکست تمام پروژه‌ها و عملکرد تیم‌هایشان را بر عهده می‌گیرند. در این موقعیت‌ها اگر پروژه‌ای با شکست مواجه شود، کل مسئولیت آن بر عهده مدیریت تیم است، ولی اعتبار موفقیت‌ها برای کل تیم است. 

اگر به تازگی مدیر شده‌اید و با چالش‌هایی که گفتیم سروکار دارید، بهتر است کمی درمورد ویژگی های یک مدیر موفق اطلاعات به دست آورید. آگاهی از این موارد به شما کمک می‌کند تا در زمان مواجهه با چالش‌ها، آمادگی لازم را داشته باشید و با موفقیت از پس آن‌ها برآیید. در ادامه ۱۰ ویژگی یک مدیر تاثیرگذار و باهوش را به شما معرفی می‌کنیم:

۱. توانایی خودانگیختگی

مسئولیت ایجاد انگیزه در کارمندان از مهم‌ترین برنامه‌های یک مدیر موفق است. اما خود مدیران پیش از ایجاد انگیزه باید توانایی خودانگیختگی داشته باشند. خودانگیختگی را در واقع نیرویی می‌دانند که ما را به جلو هل می‌دهد و باعث می‌شود تا با انگیزه بیشتری به سمت اهدافمان حرکت کنیم.

هرکسی به عنوان مدیر باید بتواند در زمان‌های لازم برای خود انگیزه ایجاد کند تا بتواند آن انگیزه را به کارمندانش هم انتقال دهد.

۲. مهارت ارتباط موثر

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هر مدیری باید از آن برخوردار باشد، مهارت‌های ارتباطی مؤثر است. تا حد زیادی می‌توان گفت وظیفه اصلی یک مدیر ایجاد ارتباط با دیگران است. یک مدیر خوب باید بتواند به شکلی با کارمندانش ارتباط برقرار کند که باعث ایجاد یک رابطه کاری مثبت و حرفه‌ای شود.

۳. مهارت خود مدیریتی

تا زمانی که نتوانید خودتان را مدیریت کنید، مدیریت موثر دیگران کار سختی به نظر می‌رسد. خودمدیریتی به این معنی است که باید بتوانید اهدافتان را اولویت‌بندی کنید و مسئولیت دستیابی به آن‌ها را بر عهده بگیرید. همچنین به عنوان یک مدیر کارآمد باید بتوانید زمان، توجه و احساسات خود را به خوبی کنتر کنید و به خوبی نسبت به نقاط قوت و ضعف خود آگاهی داشته باشید. مدیریت استرس و ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کاری هم یکی دیگر از مهارت‌هایی است که هر مدیر موفقی باید آن را بلد باشد. 

۴. داشتن اعتماد به نفس بدون تکبر

اعتماد به نفس داشتن یکی از مهارت‌هایی است که اگر آن را داشته باشید، به دیگران نشان می‌دهید که به توانایی‌هایتان ایمان دارید و این موضوع احترام کارمندان به شما را نیز افزایش می‌دهد. متاسفانه در بیشتر مواقع این اعتماد به نفس با تکبر اشتباه گرفته می‌شود و بسیاری از مدیران بسیار متکبر و مغرور به نظر می‌آیند که این موضوع از میزان احترام آن‌ها نزد کارمندانشان کم می‌کند.

۵. داشتن تفکر استراتژیک

داشتن رویکردی آینده‌نگر و روشن‌فکرانه برای مدیران امری ضروری است. هر مدیری باید همیشه آماده به چنگ آوردن فرصت‌های جدید و مقابله با چالش‌های غیرمنتظره باشد. تفکر استراتژیک از ویژگی‌های مدیر کارآمد است که همیشه باید آن را در خود تقویت کند. با کمک موارد زیر می‌توانید این نوع از تفکر را در خود پرورش دهید:

  • کنجکاو و علاقه‌مند بودن به شرکت و محیط‌های تجاری
  • انعطاف‌پذیری و امتحان کردن رویکردها و ایده‌های جدید
  • تمرکز بر آینده و برنامه‌ریزی بلند مدت برای اهداف سازمان

۶. توانایی همدلی با اعضای تیم

یکی از اصلی‌ترین محرک‌های اصلی عملکرد موفق در بین مدیران، مهارت همدلی است. طبق تحقیقاتی که در این زمینه به عمل آمده، مدیرانی که رفتار همدلانه با تیمشان دارند، عملکرد بسیار بهتری نسبت به دیگران نشان می‌دهند. آن‌ها به خوبی احساسات اعضای تیمشان را درک میکنند و از طریق ایجاد ارتباط موثر، به خوبی از پس تمام چالش‌ها برمی‌آیند.

۷. تمایل به اشتراک گذاری

یکی از استراتژی‌های مدیریت ناکارآمد، پنهان کردن اطلاعات از کارمندان است. اما یک مدیر موفق، تاثیرگذار و باهوش تا حد امکان سعی می‌کند تا اطلاعات لازم را با اعضای تیمش به اشتراک بگذارد و یک هوش جمعی ایجاد کند. این کار باعث شکل‌گیری اعتماد بین او و کارمندان می‌شود.

سعی کنید همیشه یک رابطه پایدار و موثر با کارمندان برقرار کنید و هیچ‌وقت خودتان را از آن‌ها جدا نکنید. چون این کار باعث از بین رفتن اعتماد آن‌ها نسبت به شما می‌شود.

۸. مسئولیت پذیری

هر مدیر موفقی می‌داند که چطور از قدرت و اختیاری که دارد به شکلی استفاده کند که کسی را تحت فشار قرار ندهد. شیوه رهبری موثر به این شکل است که فرد خودش را در هر تصمیمی مسئول بداند و مسئولیت تمام اشتباهاتش را هم بر عهده بگیرد.

۹. توانایی تقسیم وظایف

از مهم‌ترین ویژگی های یک مدیر شایسته این است که به توانایی کارمندانش ایمان کامل دارد و به آن‌ها این اجازه را می‌دهد که مهارت‌های جدید یاد بگیرند و نقاط قوت خود را توسعه دهند. یک مدیر موفق باید پتانسیل اعضای تیمش را شناسایی کند و طبق آن وظایف هر کسی را به خودش واگذار کند.

به عنوان یک مدیر موفق، تاثیرگذار و باهوش باید بتوانید مسئولیت‌ها را براساس استعداد درونی هر کسی تقسیم کنید و از این طریق به آن‌ها کمک کنید تا به توانایی‌هایشان اعتماد داشته باشند و بهترین عملکرد را از خود نشان بدهند.

۱۰. مهارت در حل مسئله

هر مدیر موفقی باید بداند مشکلات را چگونه حل کند. حل مسئله از مهم‌ترین و مهارت‌های کلیدی در رهبری است. فرقی نمی‌کند مسئله پیش آمده چقدر بزرگ یا کوچک است، می‌تواند اختلاف میان کارمندان باشد یا یک بحران جدی، مهم این است که بتوانید مسئولیت اتفاقاتی را که پیش آمده بر عهده بگیرید و به خوبی شرایط را مدیریت کنید.

کلام آخر

به طور خلاصه می‌توان گفت مدیر بودن یعنی نه تنها بتوانید وظایف و مسئولیت‌های خود را با موفقیت به انجام برسانید، بلکه تیم خود را به سمت رسیدن به اهداف هدایت کنید. مهم‌ترین چیز در مدیریت موفق این است که به اعضای تیمتان احترام بگذارید، محیط را شاد و پرانرژی نگه دارید و کارمندانتان را تشویق کنید که بهترین نسخه از خودشان را ارائه بدهند.

از مهم‌ترین ویژگی های یک مدیر موفق، تاثیرگذار و باهوش این است که به اعضای تیمش کمک کند تا مهارت‌هایشان را توسعه دهند و چشم‌انداز وسیعی برای آینده داشته باشند. در این مقاله ویژگی های یک مدیر موفق، تاثیرگذار و باهوش را به شما معرفی کردیم.

منبع

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
نویسنده
دیجی‌کالا

دیجی‌کالا

دیدگاه شما الهام‌بخش است

0 0 رای ها
امتیاز به این مطلب
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

از تیم های مختلف دیجی‌کالا

هنوز درباره این موضوع مطلبی نوشته نشده
می‌توانید عبارت‌های آشناتر یا هم‌معنی را جستجو کنید.

فرصت‌های همکاری با

فرصت‌هایی برای افراد خلاق، منعطف، و پیش‌قدم که دوست دارند در شکل‌گیری یک داستان موفقیت در حوزه فناوری نقش قابل توجهی داشته باشند.