برای افزایش بهره وری و شادی در محیط کار این موارد را رعایت کنید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
افزایش بهره وری و شادی در محیط کار

طبق یک نظرسنجی که اخیرا انجام شد، تنها ۱۵ درصد از کارمندان در کل جهان واقعا از شغلشان راضی هستند و اکثریت آن‌ها از محل کارشان متنفرند. اما چگونه می‌شود که کارمندان در جایی کار کنند که در آن احساس خوبی داشته باشند و محیط کارشان را جایی الهام‌بخش بدانند؟ چراکه دیگر آن دوران به سر رسیده که حال روحی کارمندان اهمیت چندانی برای کل سازمان نداشت. در این روزها بسیار ضروری است که اعضای تیم یک سازمان نسبت به کارشان احساس خوبی داشته باشند و حس شادی را در زمان کار تجربه کنند. در این مقاله ما فهرستی از بهترین روش‌های افزایش بهره وری و شادی در محیط کار را تهیه کردیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید انگیزه و انرژی بیشتری را به کارمندانتان تزریق کنید.

افزایش شادی کارمندان چه تاثیری در بهره‌وری آن‌ها دارد؟

پیش از معرفی نکات لازم، بیایید به رابطه بین شادی و بهره‌وری نگاهی داشته باشیم. یک مطالعه گسترده در دانشگاه وارویک در سال ۲۰۱۵ ثابت کرد که افزایش شادی با بهره‌وری بیشتر ارتباط مستقیم دارد. به شکلی که کارمندان شاد حدود ۱۲ درصد خروجی بیشتری نسبت به افراد ناراضی دارند.

وقتی فردی احساس کند به‌عنوان یکی از اعضای تیم ارزش بالایی دارد، انرژی خیلی بیشتری در کارش به کار می‌گیرد. شاید تعجب کنید اگر بفهمید ۷۹ درصد از کسانی که شغلشان را ترک کردند به این دلیل بود که به‌اندازه کافی احساس قدردانی نمی‌کردند.

داشتن مزایای کافی در یک شرکت به این دلیل اهمیت حیاتی دارد که به کارمندان احساس ارزشمندی می‌دهد. وقتی افراد حس کنند رفاهشان در اولویت است، احساس وفاداری بیشتری نسبت به تیم می‌کنند و در نتیجه بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند.

راهکارهایی برای افزایش بهره وری و شادی در محیط کار

اولین قدم برای افزایش شادی در محیط کار ایجاد فرصت‌هایی برای یادگیری و توسعه فردی برای همه اعضای تیم است. هیچ‌کسی دوست ندارد احساس کند در کارش به بن‌بست رسیده و هیچ فرصتی برای پیشرفت ندارد. این یعنی تمام اعضای تیم باید مسیر روشنی برای رشد داشته باشند.

باید بتوانید به کارمندان این اطمینان را بدهید که شرکت شما هدف مشخصی دارد و در جهت آن در حال حرکت است. به آن‌ها این حس را بدهید که بخشی از تیم هستند و در جهت رسیدن به هدف نهایی تلاش می‌کنند. همچنین رهبر تیم باید شاهد تلاش‌های اعضا باشد و قدردان کارشان باشد.

راهکارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، به شما کمک می‌کنند که بتوانید محیط کاری شاد با بهره‌وری بالایی داشته باشید.

از گیاهان آپارتمانی در محیط کار استفاده کنید

استفاده از گیاهان آپارتمانی علاوه بر جنبه زیبایی و تقویت روحیه، مزیت‌های زیادی هم دارد، مثل:

  • تولید اکسیژن و ترشح سروتونین در بدن انسان
  • جذب دی‌اکسیدکربن محیط
  • تنظیم رطوبت و پاک‌سازی هوا از سموم
  • تقویت احساس آرامش در افراد
  • افزایش سطح تمرکز و کاهش حس کسالت

از کارمندان پرتلاش قدردانی کنید

اگر متوجه شدید که یکی از اعضای تیم کارش را عالی انجام می‌دهد یا اخلاق حرفه‌ای را به درستی رعایت می‌کند، از او قدردانی کنید. به کارمندانتان نشان دهید که برایتان مهم هستند و کاری که انجام می‌دهند برای شما قابل‌احترام است. ایده‌های آن‌ها را بشنوید و به پیشنهادها و انتقاداتشان توجه کنید. همچنین داشتن یک سیستم پاداش ماهیانه علاقه اعضای تیم به کارشان را هم بیشتر می‌کند.

فضای ساکت و آرامی ایجاد کنید

شواهد حاکی از آن است که سروصدای خیلی زیاد در راس عواملی است که کارمندان را آزار می‌دهد. سروصدا می‌تواند روی سطح تمرکز و حفظ اطلاعات تاثیر مستقیم بگذارد و در نتیجه باعث کاهش کیفیت کار و بهره‌وری شود. ایجاد یک فضای آرام باعث افزایش تمرکز و آرامش بیشتر اعضا می‌شود و خلاقیت آن‌ها را تا حد زیادی بیشتر می‌کند.

شخصی‌سازی محیط کار

بیشتر افراد تضاد زیادی را که میان محیط کار با محیط گرم و آشنای خانه‌شان وجود دارد، دوست ندارند. به همین دلیل ممکن است نسبت به فضایی که در آن کار می‌کنند احساس نارضایتی پیدا کنند. برای حل این مشکل می‌توانید کارمندان خود را تشویق کنید که میز یا اتاقشان را به سلیقه خودشان شخصی‌سازی کنند. استفاده از قاب عکس یا گلدان روی میزها می‌تواند احساس خیلی بهتری به افراد بدهد.

ایجاد تعادل میان کار و زندگی

هیچ‌وقت فراموش نکنید که کارمندان شما انسان هستند و نباید به آن‌ها فقط به‌عنوان نیروی کار نگاه کنید. شاید شما بتوانید فقط با سه ساعت خوابیدن بهره وری بالایی داشته باشید و با تمرکز کافی کار کنید. اما این دلیل نمی‌شود که نسبت به نیروی کارتان هم همین تصور را داشته باشید و از آن‌ها انتظار داشته باشید تمام‌وقت کار کنند و همیشه بازدهی بالایی داشته باشند.

برای هرکسی مهم است که بتواند میان کار و زندگی شخصی‌اش تعادل برقرار کند. یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد این تعادل، دورکاری است. سعی کنید یکی دو روز در هفته گزینه دورکاری داشته باشید تا فشار زیاد اعضای تیم کمتر شود.

نور طبیعی را به محیط کاری راه دهید

نور خورشید از نظر زیست‌شناسی تاثیرات زیادی روی بدن انسان دارد که افزایش سطح ویتامین دی مهم‌ترین آن‌ها است. از دیگر مزایای نور طبیعی خورشید تنظیم الگوی خواب و افزایش شادی در انسان است. مزیت‌های دیگر نور طبیعی موارد زیر هستند:

  • خواب باکیفیت
  • بهره وری بیشتر و رضایت شغلی
  • بهره وری بیشتر و رضایت شغلی
  • کاهش فشار چشم
  • سردرد کمتر
  • خواب‌آلودگی کمتر
  • اشتباهات کمتر

عدالت را رعایت کنید

به‌عنوان یک مدیر همیشه باید مراقب باشید که از هیچ‌کسی طرفداری نکنید و به همه به شکل یکسان توجه کنید. وقتی فقط به یکی از اعضای تیم علاقه بیشتری نشان دهید، احساس نارضایتی بیشتری در بقیه کارمندان ایجاد می‌کنید. توجه بیشتر به یک کارمند و تخصیص مزایای اضافه به او، کاری غیرمنصفانه است و این کار ممکن است شیوه رهبری شما را زیر سوال ببرد. به همین دلیل بهتر است فرهنگ سازمانی را رعایت کنید و با همه رفتار برابر داشته باشید.

اعتمادسازی کنید

ساختن روابط معنادار با اعضای تیم یکی از ضروری‌ترین عوامل برای ایجاد شادی در محیط کار است. برای افزایش بهره وری و شادی در محیط کار باید بتوانید بدون توجه به موقعیت شغلی، سن، جنسیت یا تجربه کارمندان با همه آن‌ها رابطه دوستانه‌ای برقرار کنید و شخصیت آن‌ها را فراتر از وظایف روزانه‌شان بشناسید.

فضایی دوستانه ایجاد کنید

معاشرت یکی از سنت‌های دیرینه بشری است و نمی‌توان آن را از کسی گرفت. همه انسان‌ها کارها را به‌صورت گروهی خیلی بهتر انجام می‌دهند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم موجوداتی اجتماعی هستیم و باید به طور مرتب تعاملات اجتماعی داشته باشیم تا سلامت روانی‌مان تقویت شود.

بسیار مهم است که کارمندان بتوانند با یکدیگر روابط صمیمانه ایجاد کنند، چون این امر باعث تقویت روحیه و بهبود همکاری بین تیمی می‌شود. بسیاری از مدیران مانع جمع شدن کارمندان و صحبت کردن آن‌ها با یکدیگر می‌شوند که کاری کاملا اشتباه است.

مشارکت و رابطه دوستان در محل کار به سه دلیل مهم است:

  • کارمندان را تشویق می‌کند تا به‌عنوان تیم بهتر کار کنند.
  • باعث کاهش استرس و بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود.
  • علاقه افراد به محیط کارشان را افزایش می‌دهد.

کلام آخر

در یک کلام می‌توان گفت یک شرکت شاد، سازندگی بیشتری دارد. وقتی کارمندان روحیه بالایی داشته باشند، خلاقیتشان افزایش پیدا می‌کند. این موضوع در نحوه تعامل کارمندان با یکدیگر و با مشتریان تاثیر می‌گذارد و در نهایت رضایت مشتری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

این مسئله به‌صورت مستقیم بر روی عملکرد کلی سازمان نیز تاثیر می‌گذارد. به معنای دیگر کارمندان شاد عامل اصلی انگیزه بهتر و بهره‌وری بیشتر برای شرکت است. با رعایت نکاتی که در این مقاله ذکر شد می‌توانید در افزایش بهره وری و شادی در محیط کار قدم بزرگی بردارید و محیطی شاد و مثبت برای اعضای تیمتان ایجاد کنید.

منبع

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
نویسنده
دیجی‌کالا

دیجی‌کالا

دیدگاه شما الهام‌بخش است

0 0 رای ها
امتیاز به این مطلب
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

از تیم های مختلف دیجی‌کالا

هنوز درباره این موضوع مطلبی نوشته نشده
می‌توانید عبارت‌های آشناتر یا هم‌معنی را جستجو کنید.

فرصت‌های همکاری با

فرصت‌هایی برای افراد خلاق، منعطف، و پیش‌قدم که دوست دارند در شکل‌گیری یک داستان موفقیت در حوزه فناوری نقش قابل توجهی داشته باشند.