درباره آداب دورکاری چه می‌دانید؟ بایدها و نبایدهای دورکاری

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
درباره آداب دورکاری چه می‌دانید؟ بایدها و نبایدهای دورکاری

اگرچه در این روزها دورکاری دیگر شیوه‌ای جدید برای کار کردن به شمار نمی‌آید و سال‌ها است که در بین افراد زیادی نهادینه شده است، اما هنوز هم هستند کسانی که نمی‌دانند آداب دورکاری چیست و دقیقاً چطور به بهترین شکل از راه دور کار کنند و درعین‌حال بهره‌وری بالایی داشته باشند.

واقعا از چه راهی می‌توانیم به بهترین نحو دورکاری کنیم و همچنان بازدهی خوبی از خودمان نشان دهیم؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت هیچ فرمول مشخصی برای دورکاری وجود ندارد و هرکسی باتوجه‌به عادت‌های خود و شیوه‌ای که در پیش می‌گیرد، می‌تواند دورکاری کند. اما آدابی وجود دارند که با دانستن و به‌کاربردن آن‌ها می‌توانید دورکاری لذت‌بخشی را تجربه کنید. در ادامه برخی از اصلی‌ترین این آداب را به شما معرفی می‌کنیم.

دورکاری چیست؟

دورکاری در واقع یکی از شیوه‌های کار کردن است که فرد دیگر به شیوه سنتی و در فضای اداری محل کار فعالیت نمی‌کند. افراد دورکار معمولا کار خود را در خانه یا هر جای دیگری انجام می‌دهند. جلسات مربوط به کار هم در این شیوه معمولا به شکل آنلاین انجام می‌شود.

از زمان همه‌گیری کرونا تا به امروز، تعداد زیادی از کارمندان دورکار شدند و از این طریق شیوه کاملاً جدیدی را برای کارکردن پیش گرفتند. اما این کار برای برخی از افراد و حتی شرکت‌ها چالش‌های زیادی به همراه داشت. به همین دلیل ما در این مقاله نکاتی را به شما می‌گوییم که با کمک آن‌ها می‌توانید به بهترین شیوه در برابر این چالش‌ها غلبه کنید.

معرفی مهمترین آداب دورکاری

انعطاف‌پذیری که در دورکاری وجود دارد، مهم‌ترین مزیت این شیوه از کار به شمار می‌آید. اینکه دیگر مجبور نیستید رفت‌وآمد اضافه‌ای برای رفتن به محل کارتان داشته باشید. همچنین این نکته که شما حتی در سفر هم می‌توانید کار کنید و امکان انجام پروژه‌ها در هرجایی را خواهید داشت، از بهترین مزایای دورکاری به شمار می‌آیند.

اما باید بدانید که دورکاری فقط به معنی کار کردن با لباس خانه و روی مبل راحتی نیست. بلکه این شیوه کار کردن آداب خاص خود را هم دارد که اگر آن‌ها را رعایت نکنید، ممکن است بازدهی شما در کار تا حد زیادی کاهش پیدا کند. برخی از مهم‌ترین آداب دورکاری به شرح زیر هستند:

میز کارتان را آماده کنید

قبل از شروع کار باید میز کار خود را تمیز و مرتب کنید، اینترنت خود را چک کنید و مطمئن شوید که همه چیزهایی که برای کار نیاز دارید برایتان فراهم است. بهتر است قبل از شروع کار لباس مناسب بپوشید و با ظاهری آراسته شروع به کار کنید. همچنین بهتر است قبل از کار به خانواده و اطرافیان خود یادآور شوید که چه ساعاتی را قرار است کار کنید. این یادآوری باعث می‌شود آن‌ها هم به کارتان احترام بگذراند و رعایت حال شما را بکنند.

استفاده از تماسهای تلفنی یا تصویری

در زمان‌هایی که کار مهمی با یکی از همکارانتان دارید، به‌جای ارسال ایمیل یا پیام دادن، می‌توانید با او تماس بگیرید و خیلی سریع‌تر کارتان را پیش ببرید. نیاز نیست همیشه ایمیل بفرستید یا جلسات تصویری داشته باشید. گاهی اوقات کار با یک تماس کوتاه تلفنی انجام می‌شود و می‌تواند باعث صرفه‌جویی زیادی در زمان و انرژی شما شود.

اما در برخی موارد پیش می‌آید که نیاز است با همکاران خود تماس‌های ویدئویی برقرار کنید. در این زمان‌ها نکاتی وجود دارند که با رعایت آن‌ها بازدهی شما تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کنند. مثل:

  • دوربین لپ‌تاپ را به‌درستی تنظیم کنید و از مرتب بودن پس‌زمینه‌تان اطمینان حاصل کنید.
  • در مواقعی که صحبت نمی‌کنید میکروفون خود را بی‌صدا کنید تا از ایجاد نویزهای پس‌زمینه جلوگیری شود.
  • قبل از ایجاد تماس با همکاران خود حتما با آن‌ها ساعت دقیق جلسه را هماهنگ کنید و بدون هماهنگی با آن‌ها تماس نگیرید.

با نیروهای جدید ارتباط برقرار کنید

واردشدن به یک شرکت جدید اغلب مواقع با چالش‌های زیادی همراه است و شناخت همکاران می‌تواند باعث ایجاد حس راحتی و ارتباط بهتر با شیوه کار شود. اما شکل‌گیری این شناخت از راه دور کمی سخت است. برای همین شما باید با همکاران جدید خود به بهترین نحو ارتباط برقرار کنید و به آن‌ها خوش آمد بگویید. به این منظور می‌توانید یک پیام دوستانه به آن‌ها بفرستید و خودتان و موقعیت شغلی‌تان را معرفی کنید.

ساعت کاری منظمی داشته باشید

سعی کنید برنامه کاری‌تان را طوری پیش ببرید که ساعت کاری منظمی داشته باشید و در مواقع نیاز در دسترس باشید. ساعات کاری خود و همکارانتان را بدانید تا در زمان‌های غیرکاری مزاحمتی برای آن‌ها ایجاد نکنید و مهم‌ترین چیز این است که وقتی برای یکی از کارهایتان مهلت زمانی تعیین می‌شود، حتما کار را پیش از اتمام مهلت آن تحویل دهید و درمورد پروژه‌ها بدقولی نکنید.

بین کار و زندگی شخصی تعادل ایجاد کنید

همیشه سعی کنید بین کار و زندگی شخصی تعادل برقرار کنید و زمانی را هم به استراحت اختصاص دهید. شاید بعد از مدت زیادی که دورکاری را تجربه کنید نتوانید توازن لازم را میان کار و زندگی‌تان ایجاد کنید و این دو به شکلی در هم ادغام شوند که آسیب‌زننده باشد. اما باید حواستان باشد که بین کار و زندگی‌تان مرز ایجاد کنید تا از عواقب آسیب‌زای آن در امان بمانید. برای خودتان ساعت کاری مشخصی تعیین کنید و زمانی که ساعت کار به پایان رسید دست از کار کردن بکشید و سیستمتان را خاموش کنید.

با همکارانتان در تعامل باشید

برای ایجاد رابطه دوستانه و حفظ آن رابطه با همکارانتان تلاش کنید. کار کردن در خانه می‌تواند بعد از مدت طولانی خسته‌کننده باشد و حس تنهایی زیادی به شما القا کند. سعی کنید بهانه‌های کوچکی داشته باشید که هر روز در حد ۳۰ دقیقه با همکاران خود جلسه‌های کوتاه داشته باشید.

به یاد داشته باشید که وقتی پروژه‌ای به شما سپرده می‌شود، سعی کنید آن را با تعامل و کمک همکارانتان پیش ببرید. از آن‌ها نظر بخواهید و آن‌ها را همراه کنید. این کار می‌تواند تاثیر خیلی زیادی روی نتیجه پروژه و در نهایت روحیه تیمی شما داشته باشد.

در یک محیط راحت و مناسب کار کنید

اتاق کارتان را همیشه تمیز و مرتب نگه دارید و کاری کنید که در آن احساس راحتی داشته باشید. تاحدامکان سعی کنید میز کارتان در اتاق‌خواب نباشد. چون درصد زیادی از حواس‌پرتی‌ها ناشی از وسایلی می‌شود که در اتاق‌خواب وجود دارند!

معاشرت با دیگران را فراموش نکنید

ممکن است بعد از مدت زیادی کار کردن در خانه احساس خستگی یا بی‌حوصلگی کنید. پس هرچند وقت یک‌بار از خانه بیرون بروید و با دیگران وقت بگذرانید. این موضوع می‌تواند ذهن شما را خلاق‌تر و متمرکزتر کند و زمانی که دوباره شروع به کار می‌کنید می‌توانید با اشتیاق و تمرکز بیشتری ادامه دهید.

مهم نیست کجا می‌روید، باشگاه، استخر، خانه یکی از دوستان یا حتی یک فروشگاه، مهم‌ترین چیز ارتباط با دنیای بیرون و افراد دیگر است. پس این کار را در برنامه‌تان قرار دهید تا فراموش نکنید.

کلام آخر

دورکاری دیگر در این روزها چیز عجیب و غیرعادی نیست و در بیشتر شرکت‌ها جا افتاده است. اما ممکن است هنوز افرادی باشند که در مواجهه به آن با چالش‌های زیادی مواجه شوند. ما در این مقاله نکاتی را درباره آداب دورکاری به شما گفتیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید تجربه دورکاری لذت‌بخشی داشته باشید و به بهترین شکل وظایف شغلی خود را انجام دهید. باتوجه‌به این نکات می‌توانید توازن و تعادلی درست بین کار و زندگی شخصی‌تان ایجاد کنید و بازدهی بهتری داشته باشید.

منبع



Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
نویسنده
دیجی‌کالا

دیجی‌کالا

دیدگاه شما الهام‌بخش است

0 0 رای ها
امتیاز به این مطلب
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

از تیم های مختلف دیجی‌کالا

هنوز درباره این موضوع مطلبی نوشته نشده
می‌توانید عبارت‌های آشناتر یا هم‌معنی را جستجو کنید.

فرصت‌های همکاری با

فرصت‌هایی برای افراد خلاق، منعطف، و پیش‌قدم که دوست دارند در شکل‌گیری یک داستان موفقیت در حوزه فناوری نقش قابل توجهی داشته باشند.