مسیر رشد در سازمان‌ها چگونه است؟ نگاهی به پلتفرم گذر رشد دیجی کالا

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
مسیر رشد در سازمان‌ها

بیایید در ذهنمان تصور کنیم تمام سرمایه‌های انسانی در یک سازمان از بین برود. به نظرتان چه اتفاقی می‌افتد؟ کاملا مشخص است که در این صورت کل آن سازمان به‌سرعت از هم می‌پاشد. پس می‌توان با اطمینان کامل گفت مهم‌ترین ابزار رسیدن یک سازمان به اهدافش منابع انسانی آن است.
با توجه به این موضوع که اعضای یک شرکت گران‌بهاترین دارایی آن هستند، تصمیم‌گیری درمورد روش‌های رشد و توسعه آن‌ها هم یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود. اگر هر شرکتی بتواند روی ارتقای اعضایش تمرکز کافی کند، بیشتر مسیر موفقیت‌اش را طی کرده است. به همین دلیل است که بیشتر کسب‌وکارها مسیر رشد در سازمان‌ها را در گرو رشد و توسعه کارمندانشان می‌دانند. در دیجی‌کالا هم، برای ما توسعه فردی همکاران‌مان مهم‌ترین اولویت ما است.

رشد سازمان از طریق توسعه کارمندان

شاید در نگاه اول تصور کنید مسیر رشد در سازمان‌ها فقط از طریق اجرا و توسعه استراتژی‌های مختلف و پیچیده درون‌سازمانی اتفاق می‌افتد. این درست است، اما باید گفت قرار گرفتن در مسیر رشد در سازمان‌ها در قدم اول از طریق توسعه کارمندان امکان‌پذیر می‌شود.

بسیاری از کسب‌وکارها برای قرارگرفتن در مسیر رشد برای جلسات ماهانه یا سالانه برنامه‌ریزی می‌کنند. در این جلسات در مورد کمبودهای کارمندان و رفع نیازهای آن‌ها صحبت می‌شود. اما اگر هر سازمانی بتواند برای رشد و توسعه تک‌تک کارمندانش سرمایه‌گذاری کند، سودش را در بلندمدت دریافت خواهد کرد.

رفتار درست با اعضا با هدف ایجاد حس وفاداری به سازمان کاری است که هر کسب‌وکاری باید آن را رعایت کند. اما آماده کردن آن‌ها برای جایگاه شغلی کنونی و وظایف شغلی آینده‌شان ماموریت اصلی تمام کسب‌وکارها است. چراکه اعضای هر سازمانی باید با گذشت زمان رشد کنند و مهارت‌های مربوط به شغلشان را افزایش دهند. همچنین هر کسی باید از آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به حوزه شغلی‌اش مطلع باشد که بخش زیادی از آن بر عهده مدیریت سازمان است.

موثرترین روش‌های توسعه کارمندان در سازمان

انواع مختلفی از روش‌ها برای توسعه کارمندان یک سازمان وجود دارد که بعضی از آن‌ها را می‌توان موثرتر از بقیه دانست. میزان موفقیتی که اعضای یک سازمان در مسیر رشد کسب می‌کنند، بستگی به کیفیت منابع آموزشی ارائه شده دارد.

اول‌ از همه بهتر است مشخص کنید سازمان شما در کدام بخش و حوزه‌ها به توسعه نیاز دارد. به این دلیل که اگر درک درست و کاملی نسبت به نیازهای داخل شرکت نداشته باشید، نمی‌توانید برنامه هدفمندی برای قرار گرفتن در مسیر رشد در سازمان ارائه کنید. از جمله اقداماتی که هر سازمانی در جهت بهبود وضعیت کارمندانش انجام می‌دهد، می‌توان به مواردی مثل توسعه مهارت‌های ارتباطی، مهارت حل تعارض، مهارت‌های رهبری و مهارت‌های نرم اشاره کرد.

هر کدام از مواردی که گفتیم همگی در هموار کردن مسیر رشد در سازمان‌ها و ایجاد روابط درست و حرفه‌ای در میان کارمندان و روابط آن‌ها با مشتری تاثیر زیادی دارند. اما به غیر از این مهارت‌ها اعضای یک شرکت باید بتوانند دانش و آگاهی‌شان را هم در زمینه کاری خود افزایش دهند که این می‌تواند از طریق ارائه منابع آموزشی جدید و تخصصی امکان‌پذیر شود.

مسیر رشد در سازمان‌ها از طریق ارائه منابع آموزشی به کارمندان

آموزش فرایندی است که در طی آن اعضای یک شرکت می‌توانند مهارت‌ها و دانش خود را در زمینه‌های کاری‌شان ارتقا بدهند. اکثر سازمان‌ها با هدف آماده‌سازی کارمندان برای روبه‌رویی با چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو و بهبود عملکرد در کارشان دوره‌های آموزشی خاصی را به شکل کوتاه‌مدت به آن‌ها ارائه می‌کنند. 

به طور کلی می‌توان گفت هر اقدامی که سازمان در جهت توسعه فردی اعضایش انجام می‌دهد، در نهایت یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای آینده خودش کرده است.

گذر رشد دیجی کالا؛ پلتفرمی برای توسعه فردی

با توجه به این که اغلب نسل جوان علاقه زیادی به آموزش و یادگیری مستمر در حین کار دارند، روش‌های متنوع و متفاوتی برای ارائه منابع آموزشی فراهم شده‌اند. روش‌هایی مثل آموزش حین کار، دوره‌های آنلاین و کارگاه‌های آموزشی در کسب‌وکارها طراحی می‌شوند تا هرچه بیشتر نیروی کار را توانمندتر کنند.

در دیجی‌کالا هم ما با هدف توسعه فردی همکاران‌مان، برنامه‌های متنوعی را طراحی و اجرا کرده‌ایم که یکی از آن‌ها، پروژه گذر رشد است. هدف اصلی پروژه گذر رشد در دیجی‌کالا را می‌توانیم طراحی یک سیستم آموزشی منظم، ساختاریافته و داده‌محور بدانیم. این سیستم با کمک مشارکت و تعهد همکاران در مسیر رشد و توسعه فردی هر یک از آن‌ها قدم برمی‌دارد. هرکسی باتوجه‌به جایگاه شغلی، اشتیاق و علاقه‌ای که دارد و با اختیار خودش به این پلتفرم آموزشی ملحق می‌شود.

با توجه به این که دیجی‌کالا به‌عنوان یک بازارگاه (marketplace) شناخته می‌شود که در پلتفرم خرید و فروش کالا فعالیت می‌کند، پروژه گذر رشد هم در قالب یک بازارگاه یادگیری (learning marketplace) اجرا می‌شود.

قبل از اجرایی‌شدن این پروژه، نیاز به جمع‌آوری داده‌هایی از پروفایل شخصی افراد حس می‌شد. به همین منظور یک نیازسنجی انجام دادیم که منابع انسانی شرکت با کمک آن بتواند یک محیط آموزشی مناسب را از طریق منابع داخلی و خارجی طراحی و اجرا کند.

پلتفرم گذر رشد در دیجی‌کالا چه بخش‌هایی دارد؟

فلسفه کلی این پلتفرم این است که علاوه بر ایجاد فرصت رشد برای افراد سازمان، خود سازمان هم می‌تواند در نهایت با کمک این افراد آموزش‌دیده و بازخوردهایی که از آن‌ها دریافت می‌کند در مسیر رشد قرار بگیرد. این پلتفرم را همچنین می‌توان تا حد زیادی پویا دانست؛ چرا که هر روز درحال‌رشد است و متناسب با نیاز افراد و به طور مرتب به روز می‌شود. همچنین دوره‌های آموزشی موردنیازی که توسط اعضا درخواست داده می‌شوند، به آن اضافه می‌شود.

در نهایت بستری فراهم شده است که تمام افراد سازمان همه چیزی که برای آموزش و توسعه در جایگاه شغلی‌شان به آن نیاز دارند در آن پیدا می‌کنند. پروژه گذر رشد دیجی‌کالا در واقع سه بخش اصلی دارد که در ادامه هر یک از آن‌ها را به‌اختصار شرح می‌دهیم. 

  • بخش اول: صفحه پروفایل افراد

در این بخش هرکسی می‌تواند پروفایل شخصی خود را داشته باشد و در آن نتایج تمام تست‌های ارزیابی، جلسات بازخورد، نتایج عملکرد و همه اطلاعات مربوط به خودش را ببیند. هرکسی در پروفایل مخصوص خود می‌تواند مسیر رشدش را ارزیابی کند و باتوجه‌به مهارت‌هایی که دارد بسته‌های آموزشی مناسب خود را پیدا و آن را به پروفایلش اضافه کند.

  • بخش دوم: بازارگاه دوره‌های آموزشی

در این بستر آموزشی اعضا می‌توانند بیشتر از ۹۵۰۰ دوره آموزشی آنلاین را که منبع اصلی آن‌ها سایت‌های معتبر جهانی (مثل لینکداین و کورسرا) است، در اختیار داشته باشند. با وجود زمان محدود و حجم بالای کار همکاران در دیجی‌کالا، آموزش‌های آنلاین و آفلاین در پلتفرم باعث می‌شود اعضا بتوانند در هر زمان و به شکلی آسان و سریع، به به‌روزترین منابع آموزشی دسترسی داشته باشند.

همچنین تعدادی دوره مرتبط با مهارت‌های نرم با مدرسان داخلی و خارجی به شکل حضوری برگزار می‌شود. نکته دیگر آن که امکان ثبت نظر و میزان رضایت درباره کیفیت دوره‌ها در این پلتفرم وجود دارد.

  • بخش سوم: سیستم ارزیابی ساختاریافته و داده‌محور

اعضای دیجی‌کالا در داشبورد گذر رشد می‌توانند مسیر توسعه و آموزش خود را مشاهده کنند. همچنین به‌منظور اشتراک دانش در میان اعضا و اساتید، قبل و بعد از هر دوره آموزشی گروهی تشکیل می‌شود که در آن افراد می‌توانند با یکدیگر بحث و گفتگو کنند.

مهم‌ترین دوره آموزشی جاری در گذر رشد

یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های شغلی در هر زمینه‌ای، رهبری آن است. رهبری را می‌توان سنگ بنای تغییر در هر سازمانی به شمار آورد. رهبران، الهام‌بخش تمام اعضا در همه چالش‌ها و شرایط عدم اطمینان هستند؛ به همین منظور و باتوجه‌به تنوع زیاد همکاران در دیجی‌کالا، شایستگی رهبران و مدیران در دیجی‌کالا اهمیت خیلی زیادی دارد.

در این راستا یکی از مهم‌ترین بسته‌های آموزشی که در گذر رشد طراحی شده، آموزش و ایجاد شایستگی رهبری در سازمان است. همچنین در کنار دوره‌های رهبری، منتورها و کوچ‌های داخلی و خارجی هم در کنار رهبران حضور دارند که به غنی‌سازی تجربه آن‌ها کمک‌های زیادی می‌کنند.

درخت سرخدار، نماد رشد و تنوع در دیجی‌کالا

به دلیل اینکه موضوع رشد و تنوع یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در دیجی‌کالا است، در کنار طراحی پلتفرم‌های متنوع، نمادی هم برای این رشد و تنوع برای خودمان در نظر گرفته‌ایم که آن درخت سرخدار است. چراکه درخت سرخدار همیشه خود را زنده نگه می‌دارد و در هر شرایطی از محیط‌زیست با اتکا به خود می‌تواند تولیدمثل کند. خزان و بهار را به طور هم‌زمان می‌توان در این درخت مشاهده کرد و به شکل اعجاب‌انگیزی در یک طرف آن پاییز و در طرف دیگر آن سرسبزی بهار را خواهید دید.

دیجی‌کالا را می‌توان از این نظر شبیه به این درخت دانست که در هر شرایطی تلاش می‌کند تا به حیات و رشد خود ادامه دهد و برای تولد تجربه‌های جدید برای جامعه و همکاران قدم برمی‌دارد.

کلام آخر

قرارگرفتن در مسیر رشد کار سختی است. اما تحقیقات نشان داده‌اند که هر کسب‌وکاری با به‌کارگیری یک رویکرد منظم می‌تواند مسیر رشد خود را بهبود ببخشد. فراموش نکنید که هر قدمی که در شروع مسیر برمی‌دارید، نقشی در رشد آینده کسب‌وکارتان ایفا می‌کند.

در این مقاله به بررسی مسیر رشد در سازمان‌ها به‌طور کلی و عوامل موثر در آن پرداختیم. در ادامه پروژه گذر رشد دیجی‌کالا و قدم‌هایی که در آن برداشته شده و همچنین بخش‌های مختلف آن را به شما معرفی کردیم. تمام اعضای دیجی‌کالا باتوجه‌به مهارت‌هایی که دارند و مهارت‌هایی که نیاز است در خود پرورش دهند، می‌توانند در این پلتفرم منابع آموزشی مربوط به خود را پیدا کنند و در مسیر رشد و توسعه فردی قرار بگیرند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
نویسنده
دیجی‌کالا

دیجی‌کالا

دیدگاه شما الهام‌بخش است

0 0 رای ها
امتیاز به این مطلب
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

از تیم های مختلف دیجی‌کالا

هنوز درباره این موضوع مطلبی نوشته نشده
می‌توانید عبارت‌های آشناتر یا هم‌معنی را جستجو کنید.

فرصت‌های همکاری با

فرصت‌هایی برای افراد خلاق، منعطف، و پیش‌قدم که دوست دارند در شکل‌گیری یک داستان موفقیت در حوزه فناوری نقش قابل توجهی داشته باشند.